Klimatkompensationskonto för den kommunala verksamheten
Motion inlämnad till kommunfullmäktige 25 april 2014.
Hylte kommun har under en tid arbetat med att sänka växthusgasutsläppen som härstammar från uppvärmning av bostäder och energianvändning i de kommunala verksamheterna. Nu föreslår vi i Miljöpartiet de gröna att arbetet med att minska växthusgasutsläppen raskt fortsätter – då tiden ju är knapp – med att fokusera på resor i tjänsten. Att satsa på intern klimatkompensation är ett positivt grepp som även Hylte kommun kan genomföra. De direkta fördelarna är flera och dessutom är signalvärdet stort.
Riksdagen beslutade att målet för de svenska utsläppen av växthusgaser ska vara en minskning med 40 procent till år 2020 jämfört med 1990. Som regionala miljömål för Hallands län gäller numera de nationella miljökvalitetsmålen som regeringen beslutade om 2012-04-26. Hylte måste, precis som alla andra kommuner i landet, dra sitt strå till stacken om vi skall ha en möjlighet att nå målen. Vi måste alla göra vårt för att försöka hålla oss under tvågradersmålet när det gäller klimatet, alltså att jordens medeltemperatur inte stiger mer än två grader. Många forskare tror det blir svårt, och vad som händer om vi inte lyckas vill ingen av oss ens tänka på.
Tittar vi på hur hållbarhetsarbetet generellt bedrivs av Hallands kommuner ser man på kommunrankingen för 2013, ur tidningen Miljöaktuellt som redovisas på Miljömålsportalen, Naturvårdsverkets portal för miljömålen och mätningar kring miljöarbetet, att det är stor spridning på var kommunerna i länet hamnar. Det finns en kommun som hamnar längre ner på listan än Hylte och det är Laholm.
Halmstad 30
Varberg 40
Falkenberg 63
Kunsgbacka 118
Hylte 149
Laholm 211
Hur denna ranking genomförs går att läsa på http://www.kommunranking.se
Det finns alltså stora möjligheter att förbättra arbetet med hållbarhetsfrågorna i kommunen där ett steg kan vara att klimatanpassa kommunens tjänsteresor. Ett sätt att hjälpa denna utveckling på traven är att starta upp ett klimatkonto där de som åker flyg och bil som drivs med fossilt drivmedel skall vara med och betala för de resor som genomförs med tåg och buss i länet. Genom påslag för flyg med 30 procent samt 3 kronor extra per mil i körning med kommunens bilar om de tankas med fossila drivmedel kommer pengar att tillföras ett klimatkonto.
Pengarna på klimatkontot skall användas till att det skall bli betydligt billigare att åka kollektivt för verksamheterna. Arbetsplatserna får därtill möjlighet att söka medel från klimatkontot för att finansiera klimatåtgärder som berör kommunens verksamhet och/eller tjänsteresor. När verksamheter vill förändra något som leder till minskade utsläpp av koldioxid eller andra växthusgaser kan de söka pengar från det gemensamma klimatkontot.
Det kan exempelvis handla om:
• Klimatutbildning med olika fokusområden; exempelvis resor, möten och hälsa.
• Inköp av utrustning för konferensmöjligheter via telefon och dator.
• Åtgärder som ökar cyklandet, cykelparkeringar, cykelkärra/-väskor, cyklar i tjänsten osv.
Klimatkontot blir på så sätt en morot för verksamheterna att tänka i nya banor för att minimera utsläpp av växthusgaser, och Hylte kommun tar ett steg närmare att bli en del av lösningen och minska effekterna på klimatet istället för en del av problemet.
I tertialredovisningarna bör en analys göras fortlöpande för att mäta hur mycket mindre koldioxidutsläpp beslutade åtgärder leder till och hur mycket Hylte kommun på så sätt bidrar till att uppnå de lokala och regional klimatmålen och minskar sin negativa påverkan på klimatet.
Fakta för Hylte kommun
2011 kördes 1 627 213 km i tjänsten. Antal tågresor var då 121 och antalet flygresor 56 för ett pris av 247 291 kronor
2012 kördes 1 116 049 km i tjänsten. Antal tågresor var då 140 och antalet flygresor var 49 för ett pris av 149 976 kr
2013 kördes 957 277 km i tjänsten. Antal tågresor var då 126 och antalet flygresor 72 stycken till ett pris av 116 758.
För att klara regionens klimatmål till 2020 behöver flyget minska betydligt istället för att öka som det nu gör och bilkörningen där man använder fossila drivmedel behöver fortsätta gå ner. Distansmöten, tåg, bussar och mer samåkning är bra alternativ som behöver öka än mer. Vi vet att de bilar som går att köra på etanol väldigt ofta tankas med bensin, detta går att ändra på omgående.
Klimatkontot beräknas enligt dessa siffror omsätta cirka 400 000 kronor per år. Gör man ett ca avdrag för 50 000 kronor för de få mil som körs på etanol kommer kontot att omsätta ca 350 000 kronor. Siffrorna beräknade utefter ett medeltal på de olika årens kostnader för flygresor och antal körda mil i tjänsten. Flyg föreslås alltså få ett påslag med 30 procent och körning med kommunens bilar när man kör på fossila drivmedel så som diesel och bensin, tre kronor per mil, pengar som tillförs klimatkontot.
Goda exempel
Landstinget I Sundsvall har infört klimatkompensationskonto och resultatet är mycket positivt. Under de tre första månaderna 2013 har tjänsteresor med flyg mellan Sundsvall och Stockholm minskat med drygt 80 procent jämfört med samma period 2011.
– Siffrorna visar tydligt att det går att förändra resvanor, säger miljöchef Olle Bertilsson. Det goda resultatet når vi tack vare ökad användning av distansmöten samt satsningen på intern klimatkompensation.
Under 2011 gjordes omkring 2000 flygresor mellan Sundsvall och Stockholm. Färska siffror för januari – mars 2013 visar att vi knappt gjort 80 flygresor under första kvartalet 2013. Det medför en kraftigt minskad klimatbelastning samt lägre kostnader för tjänsteresorna
Miljöpartiet de gröna i Hylte vill därför att
– Kommunfullmäktige ger Kommunstyrelsen i uppdrag att räkna fram hur mycket man skulle kunna minska växthusgaserna med, i kg växthusgaser, om effekten av ett klimatkompensationskonto skulle bli liknande den i Sundsvall som är räknad i procent
– Kommunfullmäktige ger Kommunstyrelsen i uppdrag att införa och börja använda ett internt klimatkompensationskonto i Hylte kommuns verksamheter enligt ovan beskrivna modell.