Motion om e-böcker

En stor andel av Sveriges folkbibliotek har infört möjligheten att låta kommuninnevånarna låna E-böcker, dvs digitala böcker som man läser på sin dator eller läs-/surfplatta. Till skillnad från vanliga böcker kan en populär titel i princip lånas av hur många som helst och man behöver inte heller bege sig till biblioteket för att låna något man vill läsa.

Hylte kommun har genom sin budget, tagen i fullmäktige, gjort klart att E-böcker inte skall införas under kommande år. För att ändå få tillgång till denna service vänder sig kommunens invånare till andra kommuner. I Hallandsposten 1 februari 2012 kunde man läsa att en del av oss vänder sig till Halmstad kommun för att låna E-böcker, givetvis med kostnader för Halmstads kommun som följd.

Det är inte rimligt att vi som kommun lägger över kostnader på andra kommuner för tjänster vi valt bort att ge själva.

Ett organiserat samarbete innebär att kommunens invånare officiellt kan hänvisas till en annan kommun och att Hylte kommun därigenom kan erbjuda sina invånare denna service och likaledes att kommunen tar sin del av kostnaden.

För att ge våra kommuninvånare motsvarande service som många andra kommuner föreslår jag:

– att Hylte kommun inleder samtal med Halmstads kommun, eller annan lämplig kommun, kring samarbete om utlåning av E-böcker till Hylte kommuns innevånare.

– att målsättningen med samtalen är att de bör utmynna i ett samarbetsavtal mellan kommunerna där organisation och villkor för samarbetet regleras.

2012-11-15

Roland Thörner