Miljöpartiet håller kongress

Miljöpartiet håller digital kongress 15–17 oktober och ombuden från Jönköpings län kommer samlas fysiskt för att delta i den i övrigt digitala kongressen.

Kongressen är partiets högsta beslutande organ där Miljöpartiet behandlar över 400 motioner och partistyrelsens propositioner. Inför kongressen har en rad olika processer, möten och debatter lett fram till de förslag som nu ligger på borde för beslut.

– Det ideella politiska engagemanget är grunden för vilken politik och vilka politiker vi får som kan styra landet.  Det är fantastiskt att många engagerar sig och bidrar till en bättre politik för omställningen till ett hållbart samhälle säger Anna Isaksson, distriktsordförande och ombud för Mullsjö och Habo lokalavdelningar.

Miljöpartiet vill bygga ett klimatsmart och rättvist Sverige. Omställning och radikalt minskade utsläpp ska kombineras med en trygg välfärd, ökad jämställdhet och mer rättvisa. Under kongressen ska partiet anta den politiska handlingsplanen för nästa mandatperiod och ett nytt politiskt program för social rättvisa.

– Att partiets medlemmar tillsammans får vara med och forma partiets politik och vetskapen om att förslag kan komma att förändras under kongressens gång är en styrka i Miljöpartiet de grönas demokratiska process. Jag tror i alla fall den är unik och att vi är det parti där medlemmarna har närmast till partiledningen, säger Emma Hult, riksdagsledamot och ombud från Jönköpings lokalavdelning.

Det finns möjlighet att intervjua kongressombuden under lördagen. Ta kontakt för att bestämma tid och plats.
Kontaktuppgifter:
Emma Hult 070 691 84 47