Myter om Miljöpartiet

Det florerar en hel del myter om oss på nätet, inte minst på sociala medier. Här svarar vi på några av de vanligaste påståendena om Miljöpartiet.

Är det Miljöpartiets fel att elpriserna är så höga?

– Nej, det är det inte! De höga elpriserna beror på att gasen blivit dyrare på grund av Ryssland. När priset på gas går upp stiger priset på el i Europa. Vi är en del av den marknaden. Därför drabbas vi av prishöjningarna, framför allt södra Sverige. Men i förhållande till våra europeiska grannar har Sverige haft relativt låga elpriser. Länder med mycket kärnkraft, som Frankrike, har haft betydligt högre elpriser än vad vi har haft. Läs mer om vår energipolitik här.

Stämmer det att Miljöpartiet hatar bilen?

– Nej, Miljöpartiet hatar inte bilen. Bilen kommer fortsatt vara absolut avgörande för många människor. För att sänka deras kostnader och beroende av skurkstater som Ryssland vill Miljöpartiet att så många som möjligt ska köra på el. I dagsläget är elbilar dyra. Men över tid kommer priserna att sjunka. Genom att bygga bättre kollektivtrafik och infrastruktur för gång och cykel kan vi få fler att lämna bilen hemma, framförallt i våra städer.

Stämmer det att MP omedelbart vill lägga ned alla kärnkraftverk?

– Nej, vi vill inte omedelbart lägga ned alla kärnkraftverk. Vi vill fasa ut kärnkraften till 2040 – allt eftersom vi ersätter dem med billig förnybar energi. Däremot vill vi inte att staten ska använda skattebetalarnas pengar för att subventionera ny och dyr kärnkraft. Vi tror att våra pengar gör bättre nytta i andra delar av bygget av vårt gröna folkhem. Läs mer om vad vi vill här.

Stämmer det att ni inte har ett eget förslag på att minska elkostnaderna?

– Jo, det har vi. Det enda sättet att att få ned elräkningarna för svenskar redan i vinter är att satsa på energieffektivisering. Miljöpartiet vill att staten tar 80 % av kostnaden för all energieffektivisering i både villor och flerbostadshus. På så sätt kan många spara flera tusenlappar i månaden – under lång tid framöver. Läs mer om energiförslaget här.

Stämmer det att Miljöpartiet är landsbygdsfientliga?

– Det stämmer inte! Med hjälp av vår politik tar vi landsbygden ur sitt fossila beroende. Många kommer fortsätta vara beroende av bilen men ingen behöver nödvändigtvis köra en bil på bensin. Elbilen är det självklara alternativet för nästan alla på landsbygden. Ju längre man kör, desto mer pengar sparar man in på både bränsle och andra driftskostnader. Därför ska alla på landsbygden få särskilda stöd för att köpa en miljöbil – upp till 90 000 kronor. Staten ska också ta ett helhetsansvar för att få till laddinfrastruktur i hela landet. Detta innefattar dels så kallade vita fläckar men också laddstolpar vid hushållen. Det är trots allt där merparten av all laddning sker. Läs mer om vår landsbygdspolitik här.

Stämmer det att ni vill ta bort alla friskolor och föräldrars möjlighet att välja skola åt sina barn!

– MP vill fortsätta ha många olika skolor för föräldrar och elever, men stoppa vinstjakten i svensk skola. Barn ska kunna välja skola, men skolor ska inte kunna välja elever. Pengarna ska stanna i skolan, eftersom barn inte ska vara produkter på en marknad. Utan varje unge ska få möjlighet att lära sig, utvecklas och växa. Läs mer om vår skolpolitik här.

MP lyckades väl inte få igenom något i regering? Ni var för små.

– Det stämmer inte! Vi fick igenom en mängd politiska förslag som tillsammans skapat ett grönare, modernare och mer jämlikt Sverige. Det spelar helt enkelt roll vilket parti du röstar på. Här kan du om vad vi åstadkommit under vår tid i regering.

Fler myter

Det här är bara några av de myter som sprids om Miljöpartiet på sociala medier. Det är alltid bra att vara källkritisk. Om du vill veta mer om vad vi faktiskt tycker och vill framåt, läs vårt valmanifest.