Klimat

Klimatet är vår tids ödesfråga. Klimatförändringarna kommer att leda till ökade temperaturer, torka, översvämningar och bränder, som hotar vår livsmedelsproduktion och vår välfärd. Knappa resurser kommer att leda till fler krig och konflikter. Det försurade havet, undanträngningen av vild natur, spridningen av miljögifter och klimatförändringarna i sig själva leder också till en artutrotning som kommer att utarma våra ekosystem.

Miljöpartiet består av människor som länge har sett dessa hot och som ser lösningarna. Vi vill göra allt vi kan för att stoppa och motverka effekterna av klimatförändringarna. Vi kan fortfarande rädda klimatet. Det är inte för sent. Men då måste mycket mer göras, och det måste göras nu.

I Kalmar är klimatarbetet ryckigt och det är tydligt att motstridiga intressen styr. I vissa frågor är kommunens klimatarbete på rätt väg, i andra är det en katastrof:

• Kommunen har en plan för fossilbränslefri kommun 2030, men den följs inte upp på övergripande nivå och vi vet inte om åtgärderna har tillräcklig effekt.
  • 2019 förde kommunen in 73 miljoner kr i flygplatsbolaget genom en försäljning av hälften av bolaget till regionen. Detta gjordes för att få pengar till en flyglinje till Frankfurt, ett beslut som ensamt kan höja utsläppen per kommuninvånare med 10%.
  • När kommunen under 2021 tog fram en ny översiktsplan för markanvändning så innehöll det första förslaget en regelrätt slakt av grönområden i tättbebyggda områden, trots att ett av målen var ett hållbart Kalmar. Folkliga protester ser nu ut att ha räddat flera av just dessa områden den här gången.
  • Trots att upprepade mål om en plan för klimatanpassning har funnits sedan 2014 finns fortfarande inga konkreta planer för hur vi ska skydda Kalmar från värmetoppar, torka och översvämningar.
  • Trafikmässigt säger sig kommunen planera för minskad biltrafik men samtidigt görs detaljplaner för parkeringshus i centrala Kalmar. Detta trots att parkeringsplatserna i centrala Kalmar inte ens är fullbelagda i rusningstid efter pandemin.
  • Kommunen arbetar för nationella medel till nya vägar i länet fastän våra eftersatta järnvägsförbindelser då riskerar att prioriteras ned.

Detta är bara några av många exempel på ryckigheten i Kalmars klimatarbete. Kommunen har ambitiösa miljömål, men saknar vägen att nå dessa. Om vi ska sänka våra utsläpp och göra vår del för att rädda klimatet räcker det inte med ambitiösa mål: vi måste vara beredda att göra det som krävs och vi måste ha med miljötänket i alla beslut så att vi inte motarbetar oss själva. Vi är redo att göra det som krävs.

Vi vill:

• Uppdatera och kontinuerligt utvärdera våra handlingsplaner så att vi faktiskt når våra miljömål på både kort och lång sikt.
  • Beräkna och bedöma effekter på natur och miljö innan alla investeringar, upphandlingar och större beslut.
  • Inom kommunen planera för större elproduktion från förnybara kraftkällor än vad kommunens årliga elförbrukning är.
  • Samarbeta med lantbrukare, skogsägare och Linnéuniversitet för att utveckla en omställning för ökad kolbindning i mark och skog, samt stödja bevarandet och underhållet av ekosystemtjänster.
  • Komplettera översiktsplanen med en markanvändningsplanering med åtgärder för att lagra vatten, leda undan vatten och möjliggöra kollagring genom återvätning av våtmarker.
  • Använd en del av överskottet från fastighetsförsäljningen 2022 till strategiska markinköp med mål att bevara biologisk mångfald och ökad kolbindning genom hyggesfritt skogsbruk.

Vill du veta vad vi mer vill göra i Kalmar? Här hittar du mer om all politik vi driver i Kalmar, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Klimat