Barnen och skolan står i första rummet

I dag tar kommunfullmäktige beslut om budgeten för Karlstad 2017. Flera stora satsningar görs på barnen och skolan. Det här är några av dem.
Minska gruppstorlekarna för de minsta barnen: Förskolan är ofta barnens första möte med en vardag utan föräldrar och början på en resa som via grundskolan går vidare till gymnasiet och kanske högskolan. Det är viktigt att den här första tiden känns trygg och att den är utvecklande. I Karlstads kommuns budget för 2017 går därför 18 miljoner kronor till att minska gruppstorlekarna för de minsta barnen.

En skola som är fri från kemikalier: Karlstad är en av de kommuner som gjort den grundligaste analysen av vilka kemikalier som kan vålla problem i våra barns vardag. Vi har påbörjat arbetet med att sortera bort och ersätta produkter och byggmaterial som kan utgöra en fara. Sex miljoner kronor under tre år satsas nu för att kunna ta nästa steg och skapa en miljö i barnomsorg och skola som är fri från kemikalier.

Ny familjecentral: Att få ihop vardagen är för många föräldrar ett pussel. För att göra det lite enklare för barnfamiljer samlar vi nu öppna förskolan, socialtjänst, barnmorska och barnavårdscentral i en familjecentral i Vålberg. Med allt på ett ställe blir det lättare, tryggare och kanske ger det familjerna lite mer tid över till annat.

Vi tar emot barnen: Det har alltid varit självklart för oss i Karlstad att ta ansvar för att människor som flytt från krig och katastrofer ska kunna få en bra tillvaro här. För barn och unga som kommer hit är förskola och skola nyckeln till en bra start i deras nya land. Det senaste året har antalet nyanlända barn och unga ökat. För att vi ska kunna ta emot dem på ett så bra sätt som möjligt stärker vi skolans budget med 11 miljoner kronor. Vi lägger också 8 miljoner som ska gå till att hjälpa barn som far illa.

Klara målen: De flesta elever vill ha möjlighet att läsa vidare efter gymnasiet, det är svårare att få jobb utan en högskoleutbildning. Men av olika anledningar klarar inte en del elever att få behörighet till högre utbildningar. Gymnasiet får därför ett tillskott för att bättre kunna stötta de elever som har det lite svårare att nå sina mål.

I 2017 års budget står barnen och skolan i första rummet.

Majoriteten i Karlstads kommun

Per-Samuel Nisser (M)
Marléne Lund Kopparklint (M)
Maria Frisk (MP)
Per-Inge Lidén (MP)
Niklas Wikström (L)
Peter Kullgren (KD)
Andreas Pettersson (C)

Debattartikeln publicerades den 19 juni 2016.