Grön regeringsvåg i Europa

Genom att våga ta ansvar, våga kompromissa med andra partier, våga stå till svars för politik som i alla lägen inte är ens egen, så finns det också utrymme att skapa riktigt bra miljöpartistisk politik, skriver Monika Bubholz.
De gröna frågorna är starkare än någonsin. I många europeiska val växer stödet för de partier som står för gröna värderingar där omsorg om miljö och klimat drivs tillsammans med jämställdhet, solidaritet med de svaga i samhället och en human flyktingpolitik.

Miljöpartier sitter nu i regeringar i fyra av Europas länder. Förutom Sverige har Finland, Österrike och Luxemburg miljöpartistiska ministrar som påverkar och driver på för skarpare politik inom de gröna frågorna. I Sverige har vi dessutom en unik roll, då vi är det enda gröna parti som sitter i en regering för en andra mandatperiod.

Det är historiskt att så många regeringar styrs av gröna partier. Det är en konsekvens av att miljö- och solidaritetsfrågorna är starka och att Europas medborgare vill ta avstånd från ökad främlingsfientlighet, populism och nyliberala strömningar. Det är också en konsekvens av att Miljöpartier på riktigt vill åstadkomma skillnad och går in i samarbeten med andra för att få igenom så mycket grön politik som möjligt.

Ett alternativ hade kunnat vara att stå vid sidan av och agera opposition. Men som oppositionsparti är det betydligt svårare att få igenom tillräckligt skarpa lagar som ger goda effekter på miljö, klimat, integration, social rättvisa och jämställdhet om man själv inte är del av en regering. Genom att våga ta ansvar, våga kompromissa med andra partier, våga stå till svars för politik som i alla lägen inte är ens egen, så finns det också utrymme att skapa riktigt bra miljöpartistisk politik. En grön politik som är så nödvändig med de klimatutmaningar, flyktingkriser och ökade sociala klyftor som vi idag måste hantera.

En grön regeringsvåg är en efterlängtad rörelse som med all säkerhet snabbt fortsatt kommer sprida sig till fler länder och ge avtryck på det globala miljö- och solidaritetsarbetet.

Monika Bubholz
Språkrör för Miljöpartiet i Karlstad