Energi för framtiden

Framtidens energisystem behöver vara baserade på förnybara energikällor tillsammans med en kraftfull satsning på energieffektivisering. Satsningen på förnyelsebar energi innebär att kärnkraften efterhand kan fasas ut. Framtidens förnyelsebara energisystem kommer vara en mångfald av olika former av behovsanpassade energilösningar.

Miljöpartiet kommer att verka för att Kristianstad blir en fossilfri kommun och vill vi stimulera till en ökad energieffektivisering såväl inom kommunens fastighetsbestånd, privata industri, och bostäder. Biogas kan använda som en källa för energiproduktion och som fordonsbränsle.

Miljöpartiet vill öka vindkraftens andel av energiförbrukningen och särskilt utveckla havsbaserad vindkraft. Vi ser en möjlighet för Kristianstads kommun att köpa andelar i vindkraftverk.

Miljöpartiet kommer verka för att solceller och solfångare ska installeras på kommunala fastigheter och fritidsanläggningar och därmed öka användningen av solenergi inom Kristianstads kommun.

För Sverige har vattenkraften, sedan en lång tillbaks, spelat en viktig roll för vår energiförsörjning. För Kristianstads kommun handlar det om ett antal medelstora anläggningar i Helge å samt mindre mikrokraftverk. Även om vattenkraft är en ren och förnyelsebar energikälla finns det en del miljöpåverkan som kan skada den marina livsmiljön.

Nyheter på Energi

Kristianstad, 29 augusti 2022