De unga har inte kostat oss ett öre (tidningens rubrik)

Replik på Hans Forsbergs insändare den 22 juni i Kungsbacka-Posten
Prövning av asylskäl ska som väl är göras av Migrationsverket, inte av kommunstyrelsens ordförande i Kungsbacka.

En majoritet i riksdagen bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänstern och Centern beslutade 7 juni att minderåriga som sökt uppehållstillstånd före 24 november 2015 och som på grund av handläggningstider på minst 15 månader fått eller skulle fått ett utvisningsbeslut efter att de fyllt 18 år, ska kunna beviljas ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för studier på gymnasienivå.  Därefter ska den ensamkommande kunna få ett permanent uppehållstillstånd genom att etablera sig på arbetsmarknaden. Den nya lagen anger också att den asylsökande ska ha anvisats en kommun som ska ordna boendet. En person som uppgett sig vara ett ensamkommande barn, men som bedömts som uppenbart vuxen omfattas som huvudregel inte av den nya lagen.

Om man som Hans Forsberg och många moderater med honom, inte verkar vilja ta till sig de humanitära orsakerna till den nya lagen, kanske ett alternativ kan vara att kalkylera vad det innebär att få in unga människor i samhället som under sin tidiga uppväxt inte kostat ett öre men som får en chans att bli skattebetalare framöver.

Maria Losman och Jan Riise. Miljöpartiet de Gröna