Ekologisk mat i Kungsbacka

Hur kan Kungsbacka nå ett mål om 60 procent ekologiskt i den offentliga livsmedelskonsumtionen? Den frågan ställer Maria Losman och Elisabeth Sahlsten till Servicenämndens ordförande Fredrik Hansson (C) i en interpellation. Svar kommer i april.

I debatten på fullmäktige i februari när kemikalieplanen skulle antas tog Miljöpartiet upp att frågan om ekologisk mat hör hemma där för att nå mål om giftfri miljö. Kommunfullmäktige antog samtidigt  dokumentet En kemikaliesmart förskola, Riktlinjer för hur vi håller förskolan fri från ohälsosamma kemikalier. Detta senare dokument är mycket viktigt eftersom barns och ungas utveckling är särskilt känslig för farliga kemikalier.

Giftfri Miljö är ett av de miljömål som riksdagen antagit och som också ligger till grund för Kungsbackas miljöarbete. I definitionen av miljömålet kan vi läsa: Människor, djur och växter utsätts för farliga ämnen som sprids när varor, kemiska produkter och material tillverkas, används och blir till avfall. Forskning visar på allt starkare samband mellan folksjukdomar och påverkan från industrikemikalier som vi utsätts för i låga doser under lång tid.

Det som hotar oss är alltså inte t ex naturligt förekommande gifter som solanin i potatis. Däremot flera kemiska bekämpningsmedel som används i så kallat ”konventionellt” jordbruk men inte i jordbruk som är certifierat i enlighet med EU:s förordning om ekologisk odling, i dagligt tal kallat för ”ekologiskt”.

Kemikalieinspektionen konstaterade i sin senaste fördjupade utvärdering av miljömålet Giftfri miljö bland annat att

·         Farliga kemikalier i vardagsprodukter är ett växande problem

·         Vår mat och våra vatten behöver skyddas bättre

·         Kommuner behöver ett fortsatt stöd för att ställa kemikaliekrav i upphandlingarna

Frågan om ”närproducerat” som dök upp i debatten har med andra värden att göra, som att gynna lokal verksamhet. Närproducerat säger ingenting om hur produkterna har tillverkats eller odlats, vilken sorts gödsel, foder eller bekämpningsmedel som använts. Ett livsmedel från en producent i geografisk närhet av Kungsbacka kan ha fått insatsvaror från olika håll i världen och kan ha odlats med både bekämpningsmedel och konstgödning.

En tredje aspekt på livsmedel är klimat som inte har så mycket med transportavstånd att göra, men att olika livsmedel har olika förutsättningar att framställas med låg klimatpåverkan. En fjärde aspekt är djuretik, en femte biologisk mångfald. I mat-debatter blandar sig gärna argumenten med varandra, så därför gör vi en interpellation i ett försök att tydliggöra.

I debatten på kf i februari nämnde vi att Kungsbackas inköp av ekologisk mat rasat ner 11% av totalt. Det visade sig att denna siffra var felaktig då den kom ifrån kommunens uppföljningssystem Intrendo som innehåller otillförlitliga siffor. Ett annat uppföljningssystem visar på 33% ekologiskt.

Den nationella livsmedelsstrategin i Sverige är att 60 procent av den offentliga livsmedelskonsumtionen ska utgöras av certifierade ekologiska produkter år 2030.

Våra frågor till dig nu är:

1.       Hur kan Kungsbacka upprätthålla en enda uppföljningsdatabas på inköp som är kvalitetssäkrad?

2.       Hur ser du på möjligheterna att Kungsbacka kan ta sig uppåt 60% ekologiskt inom några år?

3.       Hur ser du på möjligheterna att lyckas med att få upp andelen ekologiskt samtidigt som maten har låg klimatpåverkan?

Maria Losman och Elisabeth Sahlsten

Miljöpartiet