Främlingsfientlighet gör Kungsbacka fattigare

Insändare i Kungsbacka-Posten på Alla Hjärtans dag 2017.

Runt omkring oss ser vi en ökad rörelse för främlingsfientlighet och rasism. På social medier är det dagligdags skrivningar om hat och förtryck utifrån olika diskrimineringsgrunder såsom sexualitet, religion, etnicitet etc. Visst har vi yttrandefrihet i Sverige men det finns också skyldigheter att inte diskriminera eller kränka andra människor. Tyvärr ser vi även uttryck av främlingsfientlighet i vår kommun. För oss i Miljöpartiet är det viktigt att människor som bor i Sverige ska ha samma grundläggande rättigheter, såsom rätt till vård och skola och möjligheter till bostad och arbete. Kungsbacka är en rik kommun med en ganska homogen befolkning. Vi har både kompetens, tillgångar och hjärta för att möta människor som flyr krig, svält och naturkatastrofer. Vill vi ha en utvecklande framtid i Kungsbacka behöver vi få en mer blandad befolkning det skapar kreativitet.

Hur kan vi hindra framväxt av främlingsfientlighet och rasism? Möt upp med fakta och argument och sopa inte de obekväma frågorna under mattan!

Men sist men inte minst måste vi också ställa oss frågan – Är det så svårt att bemöta andra människor så som du själv vill bli bemött?

Ingegärd Salmose (MP) Kungsbacka