Gröna framgångar under mandatperioden 2014 – 2018 (hittills)

Miljöpartiet fick drygt 7% av rösterna i kommunalvalet 2014. Det innebär att vi har 4 mandat i fullmäktige och plats i de flesta nämnder. I regeringen styr vi tillsammans med Socialdemokraterna medan vi i Region Halland styr tillsammans med allianspartierna. I Kungsbacka kommun är vi i opposition, men driver ändå grön politik. Här är ett axplock av vad vi gjort och gör.
Genomgående ser vi till att den ekologiska, sociala och ekonomiska hållbarheten hamnar på dagordningen, både i kommunfullmäktige, i kommunstyrelsen och i nämnderna.

Den ekologiska hållbarheten är själva fundamentet för att vi ska kunna bo på jorden. Vi påminner att vi måste förbereda oss för de klimatförändringar som pågår och till exempel räkna med översvämningar och bygga våra samhällen så att människor kan leva inom de ramar naturen sätter. Vår motion om biologisk mångfald på kommunens ytor har nyss gått igenom. För några år sedan var Miljöpartiet ganska ensamma om att uppmärksamma dagvatten, numera gör flera det.

Att Miljöpartiet är med och regerar Sverige spelar roll för Kungsbacka. Kommunen har fått statsstöd för två naturvårdsprojekt, dels uppdatering av naturvårdsdatabasen, dels för planering av Tjolöholms kulturlandskap. Stadsmiljöavtalet innebär att Kungsbacka snabbt kan bygga en ny station på Hede, och kommunen har också fått statsbidrag för investeringar i laddstolpar.

Den sociala hållbarheten bygger till stor del på kommunal verksamhet. Vi väcker frågor om vår personalpolitik i framförallt lärar- och omsorgsyrkena och hur vi ska komma ikapp med boenden för de invånare som behöver det, oavsett om de har en funktionsvariation, är äldre eller behöver samhällets stöd på annat sätt, t ex för att de kommit till vår kommun utan föräldrar. Vi ser det som sociala investeringar. Med hjälp av regeringens stöd har barngrupperna minskat i förskolan.

Den ekonomiska hållbarheten lyfter vi till exempel när vi driver att kommunens mark ska säljas i öppen konkurrens och med oberoende värdering. Vi granskar och debatterar för att vi ska vara rädda om skattepengarna, men inte vara dumsnåla så att vi får högre kostnader framöver.

Vill du läsa mer, finns våra verksamhetsberättelser 2014-2017 här: https://drive.google.com/drive/folders/1k03Rgn1lnYBBQfJT6hS9bHy3TZUo9hak?usp=sharing

Just nu håller vi på att ta fram vårt handlingsprogram för grön politik som vi går till val på för mandatperioden 2018-2022. Håll utkik.