Hushållning med mark och vatten

Eftersom mat och vatten är förutsättningar för liv gäller det att hushålla klokt och långsiktigt.

Vi måste allesammans ta ett större ansvar. Vattnet ingår i det eviga kretsloppet och vi måste därför sluta släppa ut ämnen som tar sig ut och förorenar våra vattendrag.

Vattnet innehåller allt fler främmande ämnen och vi inte vet hur de påverkar framtidens dricks- och grundvatten .

I Sverige finns idag ca 2,6 miljoner hektar åkermark. För att mat skall kunna odlas till 10 miljoner invånare krävs ca 3,7 miljoner hektar.
I Kungsbacka finns idag ca. 12 320 hektar åkermark. För att mat skall kunna odlas till 83000 invånare krävs ca. 30 000 hektar. Vi har alltså för lite åkermark. Ändå bygger vi bostäder,industrilokaler, vägar och köpcentra nästan enbart på bra åkermark.

I Sverige har vi mest hårdgjorda ytor per invånare i Europa. Åkermarken är således en ändlig resurs. När den bebyggs blir den fördärvad för all
framtid.

Vi behöver lyfta blicken och sluta bygga på åkermark. För vår egen skull, för kommande generationer, för växter och djur, för framtiden. Vi behöver också sänka blicken ner i marken och djupt ner i grundvattnet. Vi måste inse att det är dags att i praktiken skydda vårt grundvatten. Sluta sprida gifter åtminstone i och runt  våra vattenskyddsområden.

Miljöpartiet de Gröna i Kungsbacka

Insändare i Kungsbacka-Posten och Norra Halland 22-23 mars 2019