Kungsbacka tar ansvar för klimatet, mp motion kommunfullmäktige

Kungsbacka tar ansvar för klimatet, mp motion kommunfullmäktige

Medan vi har kommunfullmäktige i december 2015 pågår de internationella klimatförhandlingarna i Paris. Klimatet styrs inte bara av internationell och nationell politik. Även politiken i Kungsbacka har effekter.
Med den takt och på det sätt motioner brukar besvaras så kommer den här upp i fullmäktige någon gång 2017 och besvaras med att det mesta fungerar. Det är Miljöpartiets förhoppning att vi nu skall nå längre!

Läser du detta och är politiker i majoriteten: Varsågod! Tag förslagen och gör till dina egna förslag. Anser du att besluten redan har fattats så öka takten för att få dem verkställda. Tycker du inte förslagen är bra: Hitta på något annat för att rädda klimatet.

Mistra Urban Futures, ett internationellt centrum för hållbar stadsutveckling, har genom ett av sina projekt gjort en analys av den klimatbelastning som olika typkategorier av människor genererar. Det finns inga data för Kungsbackas invånare men om vi antar att vi har en klimatpåverkan motsvarande en mix av Alingsåsbon och Askimsbon så genererar vi omkring 10 ton koldioxidekvivalenter årligen.

Olika vetenskapliga beräkningar har kommit fram till att en långsiktigt hållbar nivå utsläpp av växthusgaser ligger någonstans mellan 1-2 ton per person och år.

Detta går att nå genom en kombination av effektiviseringar, teknikutveckling och beteendeförändring.

Flera av de klimatmål som satts upp globalt, i EU och i Sverige har glädjande nog redan uppnåtts. Sveriges mål om 50% förnybar energi till år 2020 är ett sådant exempel.

Miljöpartiet menar att det är Kungsbacka kommuns skyldighet att bidra till att kraftigt minska klimatpåverkan. De blygsamma lokala mål som nu gäller nås inte! De är inte ens i närheten av att vara tillräckliga.
De nuvarande målen är:

·       Energianvändningen i kommunens lokaler ska minska (blinkar rött i uppföljningarna).

·       Utsläpp av koldioxid från kommunens tjänsteresor ska minska (mätt enbart på tjänstebilar).

·       Antalet resor med kollektivtrafiken ska öka. (Observera antal, inte andel. Kungsbacka har ett bilberoende motsvarande genomsnittet i USA).

Vi föreslår därför följande:

Kommunens egen organisation

1.     Kommunen som arbetsgivare ställer krav på att ersätta fysiska resor med virtuella möten, i kombination med vägledning för dem som känner sig osäkra på att använda Skype, telefonmöten etc.

2.     Kommunen som arbetsgivare uppmuntrar till distansarbete för personal som har arbetsuppgifter där det är möjligt.

3.     Kommunen inför tydliga och väl kommunicerade riktlinjer i kombination med uttalad kultur på kommunens arbetsplatser att i första hand resa med cykel, tåg och buss där arbetsuppgifterna så medger. Fysiska möten ska förläggas i tid och rum så att det är möjligt för så många deltagare som möjligt att resa med kollektivtrafik.

4.     Kommunen växlar över till enbart el- och gasbilar i bilpoolen i ett bokningssystem som inte bara möjliggör samåkning utan även uppmanar till det.

5.     Kommunen (fortsätter) köpa 100% förnybar energi till de egna verksamheterna och fastigheterna, helst inte bara vattenkraft utan även sol och vind.

6.     Kommunen installerar solceller på alla kommunala tak med bra sollägen, eller upplåter taken till andra aktörer.

7.     Kommunen serverar mer vegetarisk mat, och animalier med låg klimatpåverkan.

8.     Kommunens personal uppmuntras att inkomma med förslag som minskar klimatpåverkan.

Kommunen som samhällsbyggare

9.     Kommunen planerar bostäder och verksamheter så att det inte behövs så mycket resor i vardagen.

10.  Kommunen blir mer aktiv i att locka företag som vill etablera sig dit det går att resa till och från jobbet. Kommunen börjar äga mer mark själv så att möjligheterna blir större än när man bara förlitar sig på marknaden.

11.  Kommunen blir mer näringslivsvänlig, även för de som har små företag hemma. Nuvarande bredbandsstrategi att kommunens bredband bara erbjuds där inga privata aktörer visar intresse, är ohållbar för att nå de nationella målen om bredbandsanslutning.

12.  Kommunen bygger så att gångtrafikanter prioriteras högst, därefter cyklister, kollektivtrafik, nyttotrafik och sedan biltrafik.

13.  Kommunen styr undan bilar från centrala Kungsbacka med hjälp av parkeringsavgifter.

14.  Kommunen verkar för att uppmuntra sociala företag för cykeluthyrning/utlåning.

15.  Kommunen utvecklar den anropsstyrda trafiken (Närtrafiken) och gör den känd, så att det blir möjligt att resa hållbart även en bit bort från linjetrafiken.

16.  Kommunen bygger ut cykelbanor och även underhåller dem så att de är grus- löv- is- och snöfria året om.

17.  Kommunen arbetar mer aktivt för att kollektivtrafiken blir prisvärd inom Kungsbacka och mellan kranskommunerna. I första hand ska detta lösas med regionens budget, men kommunen måste överväga att göra tillköp av kollektivtrafik, både linjer och taxe-utjämningar.

18.  Kommunen tillämpar de möjligheter till gratis resor för barn, ungdomar och äldre som erbjuds i prissystemet hos Västtrafik.

19.  Kommunen aktivt arbetar för en expressbuss från Gottskär-Göteborg (Onsalaexpress).

20.  Kommunen ser till att det byggs pendelparkering i tillräcklig omfattning för både cykel- och bil.

21.  Kommunen verkar för en utbyggnad av kapaciteten på järnvägen. Fler spår kräver mer mark och där behöver kommunen vara aktiv.

 

Miljöpartiet de gröna 2015-11-29

 

Emma Vildstrand, Eva Ringdahl, Maria Losman, Clas Rosander

Relaterade nyheter

Kungsbacka, 22 februari 2025

Synpunkter på den fördjupade översiktsplanen

Kungsbacka, 4 februari 2024

Synpunkter på kommunens vattentjänstplan

Kungsbacka, 17 december 2023

Det funkar inte att slå av på takten

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter