Miljöpartiets budgetförslag för Kungsbacka 2019

MP Kungsbacka vill använda hälften av det budgeterade överskottet till angelägna åtgärder, inte minst för kommunens unga.
Mer ambitiösa klimatmål, satsningar på ungdomar och hälsa, på kommunen som arbetsgivare och förändrade matvanor. Det är några av de förslag Miljöpartiet lämnar i sitt budgetförslag för Kungsbacka 2019.

Alliansens budget ger ett överskott på nästan 100 mkr. Miljöpartiet vill använda en summa motsvarande lite drygt hälften av det till olika satsningar.

Den psykiska hälsan hos kommunens ungdomar måste förbättras. Alltför många mår dåligt, känner stress och har sömnproblem, huvudvärk och ont i magen. Miljöpartiet vill stärka insatserna på området i samarbete med Region Halland och föreslår att totalt 15 mkr läggs på Elevhälsa och arbete med s k hemmasittare.

Miljöpartiet vill att kommunens ungdomar ska kunna resa på egen hand för att delta i föreningslivet, kulturskolan eller andra aktiviteter och föreslår fria busskort för alla i 6-9 klass. På så vis blir utbudet också mer tillgängligt för alla – en ambition som stärks ytterligare genom sänkta avgifter i Kulturskolan. Totalt läggs 16,5 mkr på dessa insatser, varav 15 på busskorten.

Delaktighet och demokrati ligger MP varmt om hjärtat och partiet föreslår 3 mkr i projektmedel för att arbeta med olika former för medverkan för ungdomar, t ex genom Ungdomsforum.

Miljöpartiet föreslår också att de ensamkommande ungdomar som antingen fyllt 18 under asylprocessen eller fått sin ålder uppskriven ska få stanna i Kungsbacka om de så önskar. Det finns ingen lag om det, men bör göras av humanitära skäl.

Kommunens roll som arbetsgivare måste stärkas, menar Miljöpartiet, och föreslår att 10 mkr läggs för satsningar på jämställda löner och minskad personalomsättning.

Vi måste förändra våra matvanor och äta mindre kött. MP föreslår att en miljon kronor används för kompetensutveckling för mer vegetabilier och ekologisk mat.

Miljöpartiet vill också att en rad av kommunens målsättningar och indikatorer skruvas åt med en mer hållbar utveckling som ambition. Det handlar bland annat om en större andel hyresrätter, fler resor med kollektivtrafiken och en snabbare minskning av utsläpp av växthusgaser.

För ytterligare upplysningar, kontakta Maria Losman, tel 0709 600219, eller maria.losman67@gmail.com

Hämta hela förslaget – ladda ner här.