Miljöpartiets budget för Kungsbacka 2022

Miljöpartiets budget utgår från den styrande majoritetens budgetförslag, men med tydligare mål och indikatorer och några justeringar i ekonomin med några tillägg på sammanlagt 24 miljoner kronor som finansieras genom att använda delar av det beräknade resultat om 201 miljoner kronor. Skattesatsen är densamma som i majoritetens budget, 21,33.

Våra förslag på mål utgår från vår syn på vad Kungsbacka kommun måste göra för att nå de 17 målen i Agenda 2030. Vi tycker Kungsbacka ska använda de indikatorer som är relevanta för kommuner som Sveriges Kommuner och Regioner anger. Vi har tagit fasta på det hållbarhetsbokslut som kommunfullmäktige antagit i april. Det är få år fram till Agenda 2030.

Budgeten gäller för ett år, men behöver ha siktet inställt att steg för steg nå målen, både när det gäller drift och investeringar.

De flesta av de globala målen hänger ihop. Av hållbarhetsbokslutet framgår att i Kungsbacka är klimat och biologisk mångfald två områden där vi verkligen kan göra skillnad, och att utarmningen av biologisk mångfald kommer likt klimatförändringarna smygande – det blir inte katastrof över en natt. Så låt oss göra skillnad!

Vårt budgetförslag finns här för nedladdning och läsning (pdf)