Miljöpartiets förslag till budget 2017 Kungsbacka

Jämlikhet, klimatet och miljön är viktigt i vårt förslag till budget.
I den nya visionen för Kungsbacka lägger vi ribban för vilket samhälle vi strävar mot och för hur vi ska prioritera i vårtmålarbete. Vi yrkar på tillägg i andra stycket för att visa vikten av alla människors lika värde. Tilläggenmarkerade med fet stil:Den valfrihet, mångfald och livskvalité som präglar vardagen här lockar ständigt nya invånare, som vi välkomnar oavsett bakgrund.Växtkraften ger oss mer resurser till den gemensamma välfärden – så att alla kan utvecklas och leva det goda livet, utan att det går ut över andra människor i vår kommun eller i världen.

I de prioriterade målen vill vi öka takten för ekologiska livsmedel och inte alls nöja oss vid 35%. Det är som att säga att lite gifter, bekämpningsmedel, är bra. Eftersom vi vet att det är ett mål, som med rätt ambition är enkelt att nå, så måste vi fortsätta köpa livsmedel där konstgödsel och bekämpningsmedel inte använts.
Vi måste som kommun ta ett mycket större ansvar för vår klimatpåverkan men även på ett bättre sätt underlätta för våra invånare att kunna göra klimatsmarta val i sin vardag. Klimatklivet, den statliga satsningen, underlättar för att arbeta med klimatfrågan i vår kommun. För att klara klimatutmaningarna behöver vi i Kungsbacka komma ner i utsläpp från i storleksordningen 10 ton CO2/person och år till 1-2 ton. Exempel på åtgärder är solceller på tak, mer vegetarisk mat och att planera bostäder och verksamheter så att det inte behövs så mycket resor i vardagen. Satsningar för att ungdomar ska resa kollektivt är alltid en bra investering. Ett annat självklart mål borde vara att vi åtminstone har samma mål för kollektivtrafiken som den region vi ingår i. Region Hallands mål är en ökning med 5% ökat resande/år. För att nå nationella mål om en fördubblad kollektivtrafik behövs 7%. Nämnden för miljö- och hälsa har ett viktigt arbete att utföra för att vi ska kunna säkra kommande generationers fortsatt goda liv och därför är det viktigt att denna nämnd kan fullgöra sitt arbete och även stötta de andra nämnderna i deras miljöarbete. Det är nödvändigt att en till kommunekolog anställs som kan driva detta arbete.  Att skapa ett samhälle som är jämlikt oavsett kön är en förutsättning för att skapa ett gott liv och ett samhälle där allas lika värde är grunden. Därför är det viktigt att vi satsar ekonomiska medel för att skapa jämlika löner mellan yrkesgrupper. Det är också viktigt för att kunna behålla och anställa personal, där vi saknar kompetens, till exempel undersköterskor.  De statliga satsningarna på kulturskolans avgifter gör att vi i år inte behöver vi satsa extra pengar för sänkning av avgifter för kulturskolan eftersom regeringen gjort dessa satsningar. Vi hoppas och önskar att Kungsbacka kommun kommer ta del av dessa pengar så att fler barn och unga får möjlighet att utvecklas. Vi behöver inte heller budgetera för mindre barngrupper i förskolan eftersom även här har regeringen gjort satsningar som gör det möjligt för Kungsbacka att låta alla barn vara i en lugn och stimulerade miljö. Tilläggsyrkande prioriterade mål:

• Ekologiska livsmedel: Målet höjs till 50% ekologiska livsmedel för 2017 och 60% 2018.
  • Minska farliga kemikalier: Minska farliga kemikalier i förskolorna utifrån Naturskyddsföreningens stödmaterial kring ”Giftfri Förskola”.
  • Minskade koldioxidutsläpp: Samtliga förvaltningar ska under 2017, under ledning av KSF, ta fram förslag på hur koldioxidutsläppen ska minska till 1-2 ton/person.
  • Fler ska resa kollektivt: Vi yrkar på ett mål om 7% ökat resande med kollektivtrafik per år för att leva upp till nationella mål om en fördubblad
  • kollektivtrafik. (Hallandstrafiken har 5% som mål. Alliansens budgetförslag har knappt 3% som mål.)

Budget för att investera för framtidenAv de 51 miljoner som alliansen väljer att budgetera i överskott föreslår vi att använda 9 miljoner för att förstärka de verksamheter där vi ser att satsningarna blir en investering för framtiden och därmed minskade kostnader framöver. Investeringsbudgeten utökas med 40 miljoner för att säkra företagsklimatet och bostadsbyggandet.  Driftbudget 9 miljoner kronor Kommunstyrelsen

• Fritidskort för år 6-9: 4 mkr
  • Projekt för att fler barn och unga ska cykla till skolan: 1 mkr
  • Utjämning av ojämlika löneskillnader mellan olika yrkesgrupper: 1 mkr