Miljöpartiets remissvar Förslag till Strategi för parkering i Kungsbacka kommun
Det här är ett mycket bra förslag till parkeringsstrategi med en klok grundsyn att parkeringsfrågorna är en del av pusselbitarna för få till stånd ett hållbart resande. Det är nödvändigt att en kommun som växer med 1000 invånare på år har en innovativ syn på parkering. Vi ställer oss bakom förslaget som det är, men har några synpunkter som vi vill skicka med för att strategin ska bli ännu bättre.
Bildelning i flera former behövs
Miljöpartiet ser positivt på parkeringsstrategin som ett verktyg för hållbart resande till fots, med cykel och kollektivtrafik, men vill komplettera definitionen av hållbart resande till att även omfatta bildelning i en vidare bemärkelse än bara poolbilar. Bildelning innebär förutom föreningar och företag som tillhandahåller bilpooler, även att privatpersoner delar bil, taxi och hyrbilar som bör ses som ett komplement till kollektivtrafik, cykel och gång. Det finns en del juridiska utmaningar för en kommun att uppmuntra bildelning genom sin parkeringspolicy, men då parkeringsstrategin är formulerad som ett verktyg för målarbete, ser vi det som en möjlighet att även ta med olika former av bildelning.
Godstransporter saknas
Avgränsningen att låta bli att ta med lossning och lassning av gods är inte så lyckad, inte minst med tanke på att företagen i Kungsbacka rankar kommunen lågt (Svenskt Näringsliv
http://www.foretagsklimat.se/kungsbacka/enkatfragor). De goda ambitionerna för hållbart resande i förslaget till parkeringsstrategi, går utmärkt väl att kombinera med hållbara godstransporter. Det handlar i praktiken om rätt enkla saker som t ex att säkerställa att distributionslastbilar får parkeringsfickor på tider de behöver och att då personbilar och cyklar inte ska stå i vägen. Miljöpartiet föreslår att parkeringsstrategin utvecklas till att även omfatta godshanteringen i dialog med företag som kan tänkas ha åsikter om det, såsom speditionsföretag och handlare.
Skyddad cykelparkering
Förslaget till strategi har ett bra resonemang kring taxor men vi ställer oss tveksamma till att cykelparkering inte ska få avgiftsbeläggas. Dyra cyklar, t ex elcyklar, kan bli ännu attraktivare om de går att parkera stöldsäkert och med möjlighet att ladda. För att gå från ord till handling med säkra cykelparkeringar kan det vara bra att med en öppnare formulering att cykelparkeringar inte bör avgiftsbeläggas, istället för att de inte ska avgiftsbeläggas.
P-tal kan sänkas ytterligare
Det är mycket bra att arbeta med vägledande p-tal istället för p-normer. Men p-tal tenderar hanteras som normer i alla fall. Därför vore det bra att inte sätta en undre gräns och att dessutom sänka p-talen. De tal som föreslås är knappast relevanta för t ex små lägenheter i nära anslutning till god kollektivtrafik.
Verkstad nu
Förslaget till strategi pekar på att det ska tas fram handlingsplaner och det kanske behövs, i alla fall behöver parkeringstaxorna ses över. Men oavsett det ser Miljöpartiet fram emot att strategin beslutas och sedan omsätts i planeringsvardagen med detaljplanearbete, bygglov och exploaterings/genomförande-avtal, med eller utan kompletterande handlingsplaner.
Miljöpartiet de gröna
Maria Losman