Motion barnkonsekvensanalyser

till kommunfullmäktige Kungsbacka
Utifrån att en motion om utbildningar om barnkonsekvensanalyser anses besvarad tycker Miljöpartiet de gröna att det är av yttersta vikt att konsekvensanalyser för barn görs. Detta för att säkerställa långsiktiga beslut som är hållbara för kommande generationer och för att säkerställa att barnkonventionen efterlevs. Av oss politiker krävs att vi efterfrågar och får beslutsunderlag där barnens bästa är utrett och motiverat. I vissa nämnder sker detta idag men konsekvensanalyser behöver göras i hela den politiska organisationen.

Miljöpartiet de gröna yrkar därför att:

– alla nämnder och styrelser i Kungsbacka kommun gör en barnkonsekvensanalys vid varje möte under ett år och utvärderar hur arbetssättet fungerar.

-alla nämnder och styrelser får hjälp av tjänsteperson, med erfarenhet av barnkonsekvensanalyser, att utveckla arbetet.

-alla nämnder och styrelser, om den egna utvärderingen skulle visa att arbetssättet med konsekvensanalys vid varje möte inte är ett bra sätt, istället ser till att barnkonventionen efterlevs på något annat sätt.

Miljöpartiet de gröna

2017-12-12