På väg mot grön parkeringspolitik

Insändare Kungsbacka-Posten 2019-02-02 och Norra Halland 2019-02-08 med ett förtydligande i Norra Halland 2019-02-19
Vi ser med tillförsikt att marknadskrafterna snart kommer få den Moderat-präglade parkeringspolitiken i Kungsbacka på fall.  Det kommer inte längre gå att subventionera bilparkeringar i Kungsbacka när först Aranäs öppnar P-huset i Varla och kommunen ska bygga ett p-hus vid järnvägen.  P-hus kostar att bygga och ska skattebetalarna inte behöva betala för bilresenärerna så går det inte ha kvar de låga p-avgifterna på max 5 kr/timme i Kungsbacka. Marknadspriser för P-husplatser blir minst det dubbla eller trippla beroende på hur svårt det är att bygga i leran, och då kan kommunen inte samtidigt ta 2-5 kr i timmen på gator och torg. Även parkeringsplatser på marken kostar, och tar upp mark som skulle kunna användas till annat.

Insikter i marknadsmässiga parkeringsavgifter kan bli ett litet steg på resan att planera samhället så att det blir mer framkomligt att gå, cykla, ta buss och tåg och få en bilfriare innerstad.

Maria Losman och Jan Riise,

Miljöpartiet de Gröna Kungsbacka

Förtydligande efter fråga hur Miljöpartiet tänker.

Nej, vi bor inte allihop i Kungsbacka innerstad. Miljöpartiet är det parti med mest geografiskt spridda företrädare i kommunen av alla partier enligt Norra Hallands genomgång inför valet.

Ja, vi vet att bilen behövs när vi bor så till att kollektivtrafiken är gles. Vi tycker det ska gå att köra bil till Kungsbacka, men vi menar att bilister ska betala det som det kostar att parkera. Det är inget kommunen ska lägga skattepengar på. Vi menar också att innerstaden kan bli attraktivare med färre bilar, en erfarenhet många andra städer gjort före Kungsbacka.

Ja, det är bra att cykla och cykelvägarna behöver byggas ut. Det är bland annat det vi tycker skattepengar ska användas till. Det behövs också pendelparkeringar för att ansluta till knutpunkter i kollektivtrafiken.