Skatten kan gynna företag som tar klimatfrågor på allvar
Replik i Norra Halland 2016-10-25 på Fredrik Hansson (c) ”Ett dyrt och dåligt förslag” 2016-10-18. Och i Kungsbacka-Posten 2016-10-29 under rubriken ”Skatten ska gynna de miljömedvetna”.
Vägslitageavgift, eller km-skatt som det också kallas, är ett av flera möjliga styrmedel för att minska transportsektorns klimatpåverkan. Det är inte ett unikt grepp för Sverige utan finns redan i andra länder.
Transporternas andel av priset för varor är liten, det handlar om ett par ören för t ex en glass eller en hamburgare, ca en hundralapp för större varor. Skatter är en liten del av kostnaderna för transportnäringen, de stora posterna handlar om förare och lastbilar. Farhågan är överdriven att det skulle bli så mycket dyrare för vanligt folk att leva.
En skatt baserad på avstånd skulle kunna bli ett bidrag till att lastbilstrafiken bär en större del av sina kostnader för samhällsekonomin. Med en klok design gynnar skatten de företag som tar klimatfrågorna på allvar.
Du skriver att förslaget inte kräver någon djupare analys för att man ska förstå att det är dåligt. Men det är just djup analys som behövs för att kombinera styrmedel så att vi får en ekonomi som håller sig inom ekologins ramar och en acceptabel social hållbarhet. Det behövs ett gott tankearbete i kombination med en majoritet politiker, i det här fallet i riksdagen, som vågar ta beslut.
Maria Losman, Miljöpartiet de Gröna Kungsbacka