Vi har råd men viljan saknas

Det handlar om rättvisa. Miljöpartiets fullmäktigegrupp skriver om besparingar på kommunens särskilda boenden i Norra Halland idag.
Återigen läser vi om missförhållanden, lex Sarah-anmälningar och oförberedda vikarier utan utbildning vid kommunens boenden. Förvaltningschefen säger i Norra Halland 4 juni att ”antalet händelser bedöms som fullt rimligt”. Och så dras utflykterna in för de boende – brukarna – av kostnadsskäl.

Detta är som vi i Miljöpartiet ser det fullständigt orimligt och helt oacceptabelt.

Det handlar om rättvisa. I vår värld har alla kommuninvånare samma rätt till livskvalitet. Vi som har haft turen att få födas och leva utan allvarliga funktionsnedsättningar har ingen som helst rättighet att ta ifrån andra deras möjligheter att så långt det går få utveckla sina förutsättningar och förverkliga sina drömmar.

Det är nåt vi gör, för att det är rätt. Vi kan välja när det gäller andra delar av kommunens budget, om vi ska ha den eller den andra arenan eller det ena eller det andra parkeringsupplägget. Men vi kan inte välja när det gäller våra medmänniskors möjligheter att leva goda liv. Vi är skyldiga dem det stödet, vare sig det gäller bemötande, boende eller verksamhet. Punkt.

Vi har i en motion hösten 2020 från Miljöpartiet lyft frågan om ”En mänskligare budgetering” och om förebyggande arbete, det som ibland kallas sociala investeringar. Motionen – som ännu inte är behandlad – påpekar att ökade kostnader för insatser det ena året leder både till besparingar senare och framför allt en högre livskvalitet för dem det berör.

Det är en fråga om värdighet och respekt. Så ge tillbaka utflykterna, gärna idag, och sätt igång med bemanningsplaner och kompetensutveckling. Vi har råd, det är bara viljan som ska till.

Jan Riise, Elisabeth Sahlsten, Clas Rosander och Maria Losman, Miljöpartiet Kungsbacka