Vi svarar SD om yttrandefriheten

Yttrandefrihet innebär inte en rätt att kräva utrymme för sina åsikter på de stora plattformarna. Vi svarar SD som fått det om bakfoten.
Vi läser att Sverigedemokraterna Stefan Jägnert och Josef Fransson försöker ändra på definitionen av begreppet yttrandefrihet (K-P 23/1). De hävdar att IT-företags rätt att bestämma över vilket innehåll en användare får sprida på företagens plattformar skulle vara ett hot mot yttrandefriheten och att existerande lagstiftning inte räcker till.

Det är samma sak som när en tidning, ett förlag eller en radio-/tv-kanal väljer att inte publicera innehåll en medborgare skickat in.

Yttrandefrihet är den enskilde medborgarens rätt att yttra sin åsikt utan konsekvenser från statsmakten. Inte en rätt att i alla lägen säga vad man vill.

Är en inte nöjd med beslutet är det fritt att starta en egen tidning eller e-plattform. Yttrandefriheten skyddar mig från ingrepp av staten men den tvingar inte andra att lyssna på vad jag säger.

SDs förslag att IT-företagens beslut ska kunna prövas av domstol är snarare ett hot mot yttrandefriheten då det ger staten utökade maktmedel att styra vem som säger vad.

Maria Losman, gruppledare, Miljöpartiet Kungsbacka
Markus Jöngren, gruppledare, Miljöpartiet Falkenberg