Vi vill satsa på lärarna och därmed på eleverna

Insändare som svar till Lärarnas Riksförbund, publicerad i tidningen Norra Halland, fredag 12 september

Replik till Lärarnas Riksförbund

Miljöpartiet vill ha en skola där lärarna har tid för varje elev. En skola där studenter lockas till läraryrket och vill fortsätta att utvecklas som lärare. En skola där den elev som behöver extra stöd ska få det i tid, utan byråkratiska omvägar. Välutbildade och engagerade lärare är viktigast för att skapa en bra skola! Miljöpartiet vill höja lärarlönerna för att eleverna skall få mer tid med sina lärare. Vi måste anställa fler i skolan och då måste fler vilja arbeta som lärare. Sedan 2006 har var fjärde lärare lämnat sitt jobb av andra skäl än pension!

Miljöpartiet vill satsa 3,7 miljarder per år i statliga pengar, det motsvarar en höjning om 7,5 procent för alla lärare som inte omfattas av karriärtjänstreformen. Som motkrav på kommunen och de enskilda huvudmännen vill vi ställa att lärarna får ett kollektivavtalad löneökning om 3 procent per år under de kommande 10 åren. Då kommer genomsnittsläraren tjäna 10 000 kr mer i månaden inom 8 år. Miljöpartiets satsning är ett tillägg till karriärtjänsterna.

Vi vill förbättra arbetsmiljön genom mindre administration, fler medarbetare som ger lärarna mer tid för undervisning och samtal med elever. Lärarna måste få större rätt att besluta om särskilt stöd. Vi vill införa maxtak 15 barn/grupp i förskolan. Miljöpartiet i Kungsbacka har i varje budget satsat extra pengar till skolan! Vi ser inte detta som en kostnad utan som en investering!

Rigmor Jorkander Stjernedal
Clas Rosander