Kommunlistan för Miljöpartiet i Linköping fastställd.

Miljöpartiets kommunlista fastställd

Miljöpartiet i Linköping har haft årsmöte där den kommunala valsedeln inför höstens allmänna val fastställdes. Toppar listan gör Rebecka Hovenberg och Björn Immerstrand.

Miljöpartiets kommunalråd Rebecka Hovenberg valdes av ett enhälligt årsmöte till etta på partiets lista till kommunvalet. Rebecka är sedan 2009 aktiv i kommunpolitiken och blev kommunalråd och ordförande i Tekniska Verken i början av 2017. I det civila är Rebecka miljökonsult och det är också miljöfrågorna som ligger henne särskilt varmt om hjärtat.

–         Jag är stolt och glad över förtroendet från medlemmarna! Miljöpartiet har en viktig uppgift i Linköping för att kommunen ska utvecklas hållbart både ekologiskt och socialt. Jag vill driva att Linköping tar ledartröjan i klimatomställningen och blir en grönare och bättre sammanhållen kommun, säger Rebecka Hovenberg.

Tvåa på listan är Björn Immerstrand från Vikingstad. Björn är idag ersättare i kommunfullmäktige och ordförande i Lejonfastigheter.

–         Det känns väldigt inspirerande att gå in i en valkampanj med så många kloka och kompetenta personer på vår lista. Nu ska vi berätta för Linköpingsborna om allt vi åstadkommit och allt vi vill göra för att Linköping ska bli en grön östgötsk pärla för alla invånare, säger Björn Immerstrand

Miljöpartiets fullmäktigegrupp består idag av elva personer. Vid samma resultat nästa val skulle fullmäktigegruppen 2018-2022 utgöras av följande personer.

1 Rebecka Hovenberg
2 Björn Immerstrand