Linköping vinner på grön politik

Fler träd och mer natur

Naturen gör livet bättre. Den ger skugga, frisk luft och platser där vi kan vila. Men när staden växer får naturen ofta ge plats åt nya byggen. Det märks genom färre träd, varmare gårdar och mindre plats för barn att leka. Det vill vi ändra på.

Linköping ska skydda parker, träd, skogar och vatten nära där människor bor. Kommunen ska köpa och bevara viktiga grönområden innan de försvinner. Platser med höga naturvärden ska skyddas för framtiden.

Våra sjöar, åar och bäckar är viktiga. Stångån och Tinnerbäcken är i dag smutsiga, men med rätt insatser kan vattnet bli renare. En stad med mer natur är en stad där människor mår bättre.

Vallöfte: Plantera 1000 nya träd varje år.

Mindre barngrupper och fler vuxna i skolan

En bra skola för alla barn är en av kommunens viktigaste uppgifter. När barn möter trygga vuxna och en miljö som passar olika behov blir det lättare att lära och må bra. Även skolmiljön är viktig. Skolgårdar med grönska, skugga och plats för lek och rörelse hjälper barn att trivas och koncentrera sig.

Förskolan är till för barnen, inte bara för att hjälpa föräldrar. Barn som har det svårt eller har ett annat modersmål ska få mer tid i förskolan och på fritids.

Många elever, särskilt barn med NPF, går i en skola som är stökig och svår att förstå. Det leder till stress och frånvaro. Det vill vi ändra på. Det som fungerar för barn med NPF fungerar ofta för alla. Vi vill ha tydlig undervisning, lugna miljöer, mindre grupper, fler vuxna och bra struktur. Det ger trygghet och studiero.

Lärare och annan skolpersonal behöver bra arbetsvillkor. Mindre stress, tydliga uppdrag och fler kollegor ger bättre undervisning och tryggare skolor.

Vallöfte: Fler vuxna och mindre barngrupper i förskolan och skolan.

Mer pengar tillbaka till landsbygden

Landsbygden är viktig för hela Linköping. Här finns maten, jobben och energin vi behöver. När vi skyddar åkermark och satsar på lokal mat minskar utsläppen och vi blir bättre rustade för kriser. Mer lokal och växtbaserad mat är bra för både hälsan och beredskapen.

Var tredje Linköpingsbo bor utanför staden. Ändå får landsbygden ofta mindre tillbaka, trots att alla betalar samma skatt. Det märks genom sämre kollektivtrafik, färre mötesplatser och mindre service. Det vill vi ändra på. Skattepengar ska också användas för att utveckla landsbygden.

Vi vill satsa på trygga vägar, bättre kollektivtrafik och fler mötesplatser. Företag på landsbygden är viktiga. Jordbruk, mat, energi och turism skapar jobb och framtidstro. När landsbygden växer, växer hela Linköping.

Vallöfte: Stoppa byggande på värdefull jordbruksmark.

Smidigare resor varje dag

Klimat och natur ska vara viktiga i alla beslut. I dag går arbetet för långsamt. Vi har kunskapen och resurserna, men den politiska viljan saknas. Det vill vi ändra på. Linköping ska minska sina utsläpp och visa vägen.

Transporterna står för en stor del av utsläppen. Därför vill vi göra det enklare att gå, cykla och åka kollektivt. Det ger renare luft, säkrare trafik och en enklare vardag. Färre bilar runt skolor och bostäder gör gatorna tryggare.

Alla kan inte välja bort bilen, och det ska inte heller behövas. Men om fler kan gå, cykla eller åka kollektivt blir köerna mindre. Då blir det också lättare för dem som verkligen behöver bilen.

Vallöfte: Fler expresscykelvägar och säkrare gångvägar.

Ett kort för kollektivtrafik i hela landet

Vi vill göra det billigare och enklare att resa. Därför vill Miljöpartiet införa ett billigt kort för kollektivtrafiken.

Idén är enkel. Ett Sverigekort som gäller på all kollektivtrafik i hela landet, både regional och lokal. Det ska kosta 499 kronor i månaden för vuxna och 250 kronor för ungdomar, studenter och pensionärer.

Vi vill att staten betalar satsningen. Det skulle göra resandet billigare för alla som åker kollektivt. Det ska vara lätt att ta sig till jobbet, till vänner och familj eller till träningen.

Vallöfte: Ett månadskort som gäller på all kollektivtrafik i hela landet.