Låt KFUM funkis få leva

För några år sedan sökte en pappa till ett barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning febrilt efter en fritidsverksamhet för sitt barn i Linköping utan att hitta det och beslutade sig då för att själv skapa det som hans barn behövde.
Med stöd från Linköpings kommun, Region Östergötland, Lejonfastigheter, IKEA och många fler föddes KFUM Funkis i Linköping. Den 30 april 2019 slogs dörrarna upp för fritidsverksamhet för barn mellan 3-11 år med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, en verksamhet som idag är livsavgörande för många familjer.

Många föräldrar har vittnat om att de gick på knäna innan de kunde gå till KFUM Funkis. Det är oerhört påfrestande att vara förälder till ett barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och skilsmässor är inte ovanliga. Barnen i sin tur blir ofta bortvalda, får inte vara med och leka med andra barn då det upplevs att de stör och förstör. Flera föreningar har svårt att bemöta dessa barn, vilket gör att de inte heller får en plats inom idrotten. I princip all fritidsverksamhet är stängd för dessa barn.

Idag har KFUM Funkis 195 barn och 134 familjer inskrivna. Barnen erbjuds lek medan föräldrar och syskon erbjuds stöd att orka med vardagen. Habiliteringen och BUP har ett nära samarbete med KFUM Funkis och tillsammans har man kunnat göra livet enklare för alla inblandade. Verksamheten är unik och verksamheten får frågor utifrån hur man gör för att lyckas så bra.

KFUM Funkis finansieras med projektpengar från Allmänna Arvsfonden och har verkligen gjort nytta. Det finns dock ett stort problem som uppstår i september 2021. Det är att projektet tar slut och KFUM Funkis tvingas lägga ner. Återigen kommer nästan 200 barn stå utan fritidsverksamhet och deras föräldrar och syskon utan stöd. Ur såväl ett barnperspektiv som ett samhällsekonomiskt perspektiv vore det vansinne.

Miljöpartiet yrkar:

• Att Linköpings kommun säkerställer att KFUM Funkis kan fortsätta drivas med samma styrka som idag genom att Linköpings kommun tecknar ett IOP tillsammans med KFUM eller att KFUM Funkis införlivas i Linköpings kommuns fritidsverksamhet.

Cecilia Gyllenberg Bergfasth
2020-06-16

Motionen bifölls i maj 2022.