Motion: Linköping City Airport AB skall minst uppvisa
nollresultat

Vi är överens om att vi har en lågkonjunktur i annalkande. Kommunens ekonomi är
ansträngd.

Bland det första det nya styret i Linköping beslutade om var att barn- och
ungdomsnämnden, bildningsnämnden, bygg- och miljönämnden, kommunstyrelsen
(verksamhetsstöd och service samt Leanlink), social- och omsorgsnämnden,
äldrenämnden och samhällsbyggnadsnämnden ska genomföra en genomlysning av
den centrala förvaltningsorganisationen för att identifiera och föreslå
kostnadsreducerande åtgärder. Inriktningen är att kärnverksamhet ska prioriteras
framför central förvaltningsadministration. Konkret betyder det att den centrala
förvaltningsorganisationen troligtvis kommer att behöva minska antalet anställda.

Från och med 2024 så har kommunen ca 200 miljoner kronor i så kallade ofördelade
kostnadsreduceringar. Pengar som behöver hittas någonstans i den kommunala
verksamheten. Vi kan bara gissa att dessa två hänger ihop i viss grad. Det saknas helt
enkelt pengar. Samtidigt lägger kommunen 45 miljoner kronor per år på ett bidrag
till Linköping City Airport AB. Någonting som definitivt inte kan benämnas som
kärnverksamhet.

Samtidigt så går det att utläsa att Linköping City Airports största kunder gör
miljardvinster (se KLMs hemsida:
https://news.klm.com/klm-group-figures-for-q4-and-2021/). I tidigare svar på en
motion som kräver avveckling av Linköping City Airport AB, görs bedömningen att
nyttan med affärsresandet är stor. Svaret hävdar också att näringslivet gör samma
bedömning (Tjänsteskrivelse ”Svar på motion (V) – Visa prislappen” – Utred
Linköping City Airports vara eller icke vara”, Dnr KS 2020-894). Linköping City
Airport AB tillhandahåller således tjänster som är attraktiva till välmående företag i
Linköping, som betalar biljettpriser till KLM som leder till stora vinster. Linköpings
kommun sätter marknadskrafterna ur spel med sin subventionering av
biljettpriserna vilket leder till övervinster hos operatörerna (framför allt KLM) samt
snedvridning av konkurrensen med andra trafikslag och andra flygplatser. Det
rimliga är att låta marknaden själva sätta priset på tjänsten utan inblandning
kommunen. Kravet på Linköping City Airport skall vara att uppvisa minst
nollresultat.

Eventuellt kan man se en risk i att operatörerna försöker vältra över ökade start- och
landningsavgifter på kunderna. Om det osannolika scenariot inträffar att
operatörerna lyckas överföra hela kostnadsökning till sina kunder, så innebär det en
kostnadsökning på några hundralappar per biljett, vilket inte torde vara ett problem
att betala för näringslivet för en så attraktiv och värdeadderande tjänst. Detta gäller
speciellt då näringslivet ersatt en del av resorna med digitala möten och det totala
antalet resor är färre. Det troliga är dock att operatörerna redan nu tillämpar
värdebaserad prissättning och tar ut de priser de kan från sina kunder och att de
ökade kostnaderna för start- och landning på Linköpings City Airport absorberas av
operatörerna.

Miljöpartiet yrkar därför att:

  • Kommunfullmäktige ger kommundirektören i uppdrag att tillse att en affärsplan för Linköping City Airport som leder till minst nollresultat senast budgetår 2024 utan några drifts- eller andra bidrag från kommunen tas fram och beslutas i Linköping City Airports styrelse. Linköping City Airport skall ersätta nuvarande driftsbidrag med intäkter från sina kunder.

Predrag Pucar
Miljöpartiet

Relaterade nyheter

Uppsala län, 25 april 2024

Regionbudget 2025 – Kraftsamling för Region Uppsala

Örebro län, 17 april 2024

Grön ungdom: EU-valet närmar sig med stormsteg

Västmanland, 17 april 2024

Dags för EU-val!

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter