Linköping producerar mest solel i Sverige!

Linköping är åter den kommun i Sverige där det produceras mest solenergi per år. Det visar ny statistik från Energimyndigheten. Gratis bygglov för solceller och solkarta ska få ännu fler att välja solceller.

Miljöpartiet i Linköping bjuder in till After Work för att fira att vår kommun återigen är 1:a på soltoppen.

Linköping toppar åter listan över kommuner som producerar mest solenergi per år. I Linköping tillkom 105 nya solcellsanläggningar under 2017 och totalt finns det 372 anläggningar i kommunen, vilket producerar lika mycket förnyelsebar el som drygt 1300 villors normalförbrukning av hushållsel.

– Det är glädjande att Linköping åter är i soltoppen. I Linköping har det skett en kraftig ökning av el från solceller de senaste åren och kommunen försöker på olika sätt uppmuntra till installation av solceller. Bland annat är bygglov för solpaneler på villatak avgiftsfritt i kommunen, säger miljökommunalråd Rebecka Hovenberg (MP).

Pressmeddelande från kommunen: https://via.tt.se/pressmeddelande?publisherId=849190&releaseId=2406833