Motion: Menssäkra kommunens verksamhetslokaler och arbetsplatser

En menssäkrad verksamhet innebär att man är en verksamhet som tar hänsyn till och är anpassad efter könens fysiologiska skillnader utifrån menscykeln. För att få kalla en verksamhet menssäkrad så ska man erbjuda tillgängliga mensskydd på toaletten, papperskorgar och verka för att verksamheten ska ha kunskap om menscykeln och mensskydd.

Arbetet för att menssäkra bör finnas i alla kommunala verksamheter men är särskilt viktigt i de verksamheter där det vistas barn och unga. I kommunens skolor så varierar dock kunskapsnivån och tillgången till mensskydd. Den blir också väldigt beroende av den enskilda lärarens engagemang. Något som skapar skillnader mellan klasser och skolor som vi menar inte är acceptabelt i frågan.

“I skollagens första kapitel står det att utbildningen ska ta hänsyn till barn och elevers olika behov, men också att skolan ska sträva efter att uppväga skillnader. Dessa skillnader kan vara sociala och ekonomiska, och påverkar barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. För alla som har mens är mensskydd ett nödvändigt behov som måste uppfyllas för att säkerställa god miljö och hälsa.”- menssäkrad.se

Miljöpartiet i Linköping ser att kommunen har utvecklingspotential i frågan och borde sträva efter att alla skolor, idrotts- och kulturarenor samt kommunala arbetsplatser borde menssäkras.

I en debattartikel i tidningen Chef skriver 24 svenska företagsledare och HR-chefer om vikten av att menssäkra arbetsplatser “Menstruation är en underskattad ledarskapsfråga. Med relativt enkla åtgärder kan vi undanröja hinder och förbättra arbetsmiljön och jämställdheten på arbetsplatserna. Det minskar sjukfrånvaron, ökar produktiviteten och stärker attraktionskraften i våra företag”.

I Linköping är idag Konsert & Kongress samt Länsstyrelsen exempel på menssäkrade verksamheter och arbetsplatser. Kommunen bör följa dessa goda exempel. Processen att menssäkra alla kommunens verksamhetslokaler och arbetsplatser kan vara något som sker stegvis, där skolor, idrotts- och kulturarenor där unga vistas borde prioriteras först. Men att ambitionsnivån bör vara att det med tiden ska omfatta även kommunen som arbetsgivare.

Miljöpartiet föreslå därför:

• att kommunen stegvis menssäkrar alla kommunala verksamhetslokaler och arbetsplatser med start på skolor, idrotts- och kulturarenor.

Maria Moraes
Linda Hagman