Miljöpartiet behövs mer än någonsin

Med tanke på hur miljö- och klimatfrågorna lyste med sin frånvaro under hela valrörelsen är den frånvaron bara ett bevis på att Miljöpartiet behövs mer än någonsin, skriver debattören.

Svar på ledaren ”Miljöpartiet har spelat ut sin roll i svensk politik” (1/3):

Hur Per-Ola Olsson recenserar Miljöpartiets valanalys är något häpnadsväckande. Tesen är att “Miljöpartiet har spelat ut sin roll”. Citat: “när alla partier pratar och driver miljö- och klimatfrågor måste MP för att hitta ett syfte dra sina krav allt längre. Till slut bortom det realistiska. Och när nu allt fler med höga energi och bränslepriser får uppleva Miljöpartiets politik i praktiken, desto färre är det som vill ha den. Detta är ett typiskt slut för enfrågepartier, när grundkonflikten det byggt på är löst i de flestas ögon behövs partiet inte längre.”

I de fyra meningarna som skribenten skriver ryms egentligen en förvirrad förståelse av hur saker och ting hänger ihop när det gäller klimat, miljö, energiförsörjning och bränslepriser. När jag läser detta förstår jag bättre att man dumdristigt på högerkanten kunde lova 10 kronor billigare bränslepris.

Att påstå att “grundkonflikten är löst”, när klimatförändringarna påverkar klotet mer än någonsin med smältande isar, extremväder, minskad biologisk mångfald och annat, är inget annat än magstarkt.

Att sedan lägga hela energiproblematiken (som präglar hela Europa) och skylla det på Miljöpartiets politik är ohederligt. Att Miljöpartiets politik haft påverkan långt utanför Sveriges gränser, så långt som hela Europas elförsörjningskedja eller att det är MP:s politik som styrt sanktionspriserna på gas- och olja, är en grov överskattning av hur långt man kan styra som folkvald i Sverige, vill jag påstå. Eller är syftet med artikeln att blanda bort korten och attackera någon som utgör ett hot?!

Med tanke på hur miljö- och klimatfrågorna lyste med sin frånvaro under hela valrörelsen är den frånvaron bara ett bevis på att Miljöpartiet behövs mer än någonsin. Att det sedan må vara läge för Miljöpartiet att vara självkritiska om hur de lyckades nå ut till väljarna eller inte, det är en annan fråga. Och det finns absolut plats för självrannsakan.

Att uttrycka tolkningen att Miljöpartiet bara håller på med miljö- och klimatpolitik och att sen utnämna det till enfrågeparti visar tydligt på hur lite skribenten förstår kring komplexiteten av klimatfrågorna som påverkar allt i vår omgivning. Tvärtemot har Miljöpartiet vuxit i antal medlemmar sedan valet – det är allt fler som upptäcker hur viktigt det är att det finns en politik som grundar sig i vetenskap, som tänker långsiktigt och som tar allas vår framtid på största allvar. Var inte orolig, Per-Ola, Miljöpartiet kommer att leva kvar länge än.

Sandra Wahlström, nybliven medlem i Miljöpartiet