Ren luft i stadskärnan – inför miljözoner för att minska luftföroreningarna

I takt med att den globala uppvärmningen blir alltmer påtaglig blir det tydligt att det krävs handling från såväl nationer som städer för att bromsa utvecklingen. Transportsektorn står för en betydande del av de globala koldioxidutsläppen, och det är därför av yttersta vikt att städer tar initiativ för att minska utsläppen från vägtrafiken. Förutom koldioxidutsläpp är det även belagt att långvarig exponering för luftföroreningar från trafiken orsakar hälsoproblem, speciellt vid exponering som barn. Långtidsstudier har kopplat långvarig exponering till ökad dödlighet, cirkulatoriska och respiratoriska sjukdomar, bröstcancer, ateroskleros och hjärt-kärlsjukdomar. Att minska luftföroreningarna i city blir alltså extra viktigt nu när fler skolor ligger i innerstaden.

Många europeiska städer har redan tagit steget att förbjuda eller begränsa användningen av bilar med motorer som drivs av fossila bränslen i sina innerstäder. Detta för att förbättra luftkvaliteten och minska koldioxidutsläppen.

Exempelvis har Amsterdam satt upp ett mål att bli en emissionsfri stad till 2030. Paris, Europas mest besökta stad, har beslutat att stegvis förbjuda alla bensin- och dieseldrivna fordon till 2030. I Madrid har ett område kallat ”Madrid Central” skapats där endast lågemissionsfordon (fordon som släpper ut max 50 gram koldioxid per kilometer) får tillträde – ett steg på vägen till emissionsfritt. Dessa städer är föregångare i en växande rörelse som erkänner vikten av att skydda invånarna från föroreningar och arbeta mot en hållbar framtid. Mer än 250 EU-städer har redan vidtagit sådana åtgärder och det finns vetenskapliga belägg att de ger effekt.

Linköping, med sin vision om att vara en innovativ och framåtblickande stad, “Platsen där du möter framtiden”, har en möjlighet att följa i dessa städers fotspår. Dessutom har Linköping ett uttalat mål att minska sina växthusgasutsläpp med 70% till 2030. Genom att införa restriktioner eller förbud mot bilar med fossila motorer i innerstaden kan Linköping minska sina koldioxidutsläpp, förbättra luftkvaliteten för sina invånare och ta ett steg närmare en hållbar framtid.

Miljöpartiet yrkar därför:

• att Linköping från och med 2028 i innerstaden inför miljözon klass 3 enligt Transportstyrelsens klassificering, dvs att endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får köras. När det gäller tunga fordon får även laddhybrider köras om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro VI.

Predrag Pucar
Gunnar Gustafsson