Samordna snöröjningen av trottoarer

Fastighetsägare i Linköping har ansvar för snöröjning och halkbekämpning av trottoaren på de kommunala gatorna i enlighet med ett beslut i fullmäktige 2011-08-30. Konsekvensen av beslutet blir att olika snöröjare röjer helt olika delar av trottoaren längs en och samma gata. Plogning och sandning kommer också att ske vid olika tidpunkter längs olika delar av gatan. Med ett uppdelat ansvar uppstår dessutom otydliga gränser med en otydlig ansvarsfördelning. Samtidigt så innebär det att de olika fastighetsägarna får varsin framkörningsavgift och alla gör egna upphandlingar.

I centrala Linköping är plogning av trottoarer extra viktigt. Det är viktigt för näringslivet, för att människor ska kunna ta sig till butiker och andra verksamheter på ett bra sätt. Dåligt skött plogning motverkar den levande stadskärna vi vill ha. Dessutom belastar fallolyckor, som är en direkt konsekvens av illa skött snöröjning, en redan pressad sjukvård.

Därför föreslår vi att kommunen genomför ett försök med samordnad snöröjning på trottoarer, på och innanför C-ring, samt längs med Industrigatan. Vi föreslår att vi försöker få de kommersiella fastighetsägarna att betala för sin del av snöröjningen. I detta område finns få privata villor.

Eftersom centrala Linköping är så betydelsefullt för många människor och verksamheter föreslår vi också att snöröjningen ska ske efter samma kriterier som de mest prioriterade cykelvägarna.

Vi föreslår kommunfullmäktige

• att ett försök med samordnad snöröjning och halkbekämpning på trottoarer i centrala Linköping genomförs.

Gunnar Gustafsson (MP)
Maria Moraes (MP)