Utvärdera beslut mot våra klimatmål

I en referens till det beslutade Klimat- och energiprogrammet för Linköpings kommun 2022-2030 (KEP) står det att Linköpings kommun från 2020 och framåt har en total utsläppsbudget på 4,63 miljoner ton CO2-ekvivalenter. Enligt redovisningen på Kommunstyrelsen den 12/12 2023 så släppte vi år 2020 ut 0,81 miljoner ton CO2 och år 2021 är motsvarande siffra 0,80 miljoner ton CO2-ekvivalenter. Vi har således i perioden 2020-2021, det vill säga redan för två år sedan, förbrukat 35 % av hela vår beslutade budget fram till 2040.

Det är tydligt att den styrningsmodell som ska stödja verksamheten för att nå våra klimatmål inte fungerar. Jämför det med en verksamhets årsbudget där förvaltningschefen den 5 februari på året redovisar att 35 % av budgeten är förbrukad. En styrningsmodell då det tillåts och att man dessutom inte vidtar några åtgärder när informationen når kommunledningen skulle givetvis klassificeras som dysfunktionell.

Vi kommer i flera motioner framöver lägga förslag på hur vi kan förbättra verksamhetsstyrningen i Linköpings kommun med syfte att förbättra hanteringen av de målen som är beslutade i KEP:en.

Miljöpartiet yrkar därför att:

• Kommunfullmäktige ger kommundirektören i uppdrag att uppdatera mallen för tjänsteskrivelsen med att lägga till ett obligatoriskt kapitel “Påverkan på uppfyllad av beslutade klimatmål”. Under det kapitlet skall följande redovisas:
    • Förslagets påverkan i form av tillskott eller minskning av mängden växthusgaser i perioden fram till 2030 respektive 2040. Detta skall redovisas i relation till den totala mängden kvarvarande utsläppsbudget.
    • En bedömning av hur möjligheten att uppfylla de två målen: “År 2030 skall utsläppen av växthusgaser vara 30% av nivån 1990”, samt “Linköping kommuns koldioxidbudget 2020 – 2040”, påverkas.

Predrag Pucar
Jenny Ivner