Konsumtionsbaserade utsläpp

Det finns flera olika sätt att räkna på klimatutsläpp. Det vanligaste sättet är att räkna “territoriella utsläpp”, alltså de utsläpp som sker inom ett visst område, t.ex. Lunds kommun. Men det är även viktigt att ha koll på utsläpp som genereras av att producera sådant som konsumeras i Lund, allt ifrån el och byggmaterial till mat och prylar. Detta kallas för konsumtionsbaserade utsläpp. De konsumtionsbaserade utsläppen är i Sverige ca 10 ton koldioxid per person och år, medan de territoriella utsläppen i Lund endast är ca 2 ton per person och år. Därför ger de territoriella utsläppen bara en liten del av bilden av vår miljöpåverkan.

En stor del av våra konsumtionsbaserade utsläpp kommer från byggsektorn. Därför är det viktigt att vi når Lunds kommuns miljömål om att utsläppen från byggsektorn ska halveras till 2025. Miljöpartiet driver att kommunen ska ta fram en kraftfull handlingsplan för att nå detta mål.

Nyheter på Klimat

Lund, 18 november 2013

Ordning och reda i klimatpolitiken

Lund, 22 oktober 2013