Skolans kĂ€rnuppdrag mĂ„ste vĂ€rnas â det förutsĂ€tter undervisning pĂ„ plats
Ulrika Westerlund och Camilla HansĂ©n, bĂ„da MP, skriver i ETC om att regeringen vĂ€ljer fel vĂ€g nĂ€r de öppnar för distansundervisning i KriminalvĂ„rden för barn som döms till fĂ€ngelse. En förutsĂ€ttning för att skolan ska ha en brottsförebyggande roll Ă€ven för elever i fĂ€ngelse Ă€r att eleverna faktiskt deltar i undervisningen och trĂ€ffar skickliga lĂ€rare i trygga miljöer. Skolans kĂ€rnuppdrag mĂ„ste vĂ€rnas â det förutsĂ€tter undervisning pĂ„ plats.
Enligt uppgift frÄn Statens institutionsstyrelse Àr det sÄ mÄnga som 95 procent av de unga som nu vistas pÄ SiS som har behov av extra stöd i skolan. Samtidigt utreder regeringen möjligheten att bedriva undervisning pÄ distans inom KriminalvÄrden. Det Àr helt fel vÀg att gÄ.
De barn och unga som idag döms till sluten ungdomsvÄrd gÄr i Sis-skola. I enlighet med skollagen bedrivs all undervisning pÄ plats, nÄgot som Àr extra viktigt för barn och unga med behov av extra stöd. Dessutom Àr det enligt Sis sÄ att mÄnga av de unga som döms ligger kraftigt efter i skolan.
DĂ€rför Ă€r det illa att regeringen gett en utredare i uppdrag âatt föreslĂ„ nödvĂ€ndiga lagĂ€ndringar för att barn och unga som döms till fĂ€ngelse ska kunna tillgodoses sin rĂ€tt till utbildning samtidigt som KriminalvĂ„rden fĂ„r förutsĂ€ttningar att bedriva en Ă€ndamĂ„lsenlig skolverksamhetâ. Man ska utreda en modell dĂ€r nĂ€rundervisning, alltsĂ„ undervisning dĂ€r elev och lĂ€rare nĂ€rvarar i samma lokal, vid behov, kan kombineras med fjĂ€rr- och distansundervisning.
Syftet med utredningen verkar vara att Àndra skollagen, sÄ att barn i fÀngelse förlorar sin rÀtt till undervisning pÄ plats. FjÀrrundervisning skulle kunna vara rimligt, dÄ man har en lÀrare i rummet och kopplar upp mot en annan lÀrare digitalt. Distansundervisning Àr sÀmre för elever som redan har svÄrt med skolan, eftersom att elev och lÀrare inte möts vare sig fysiskt eller digitalt.
PĂ„ en skriftlig frĂ„ga frĂ„n Miljöpartiet svarar justitieministern att man sĂ„ lĂ„ngt som möjligt vill bedriva nĂ€rundervisning, men att regeringen ser ett behov av och fördelar med att ge KriminalvĂ„rden möjligheten att kombinera olika undervisningsformer. Justitieministern svarar vidare att det âskulle kunna bidra till att göra utbildningen tillgĂ€nglig överallt och sĂ€kerstĂ€lla hög och likvĂ€rdig kvalitet i utbildningenâ. FrĂ„gan Ă€r var regeringen fĂ„tt den idĂ©n ifrĂ„n?
Barnombudsmannens senaste rapport visar att detta omrĂ„de redan har mĂ„nga utmaningar â en viktig slutsats var att frihetsberövade barns skolgĂ„ng ofta Ă€r fragmenterad och saknar kontinuitet, vilket pĂ„verkar deras framtidsutsikter negativt.
En bra skolgĂ„ng Ă€r en viktig skyddsfaktor mot att barn och unga ska dras in i kriminalitet. En förutsĂ€ttning för att den ska ha en brottsförebyggande roll Ă€r att eleverna deltar i undervisningen och trĂ€ffar skickliga lĂ€rare i trygga miljöer. Skolans kĂ€rnuppdrag mĂ„ste vĂ€rnas â det förutsĂ€tter undervisning pĂ„ plats.
Skolministern sa den 8 april att en bra skolgÄng Àr nÀrmast ett vaccin mot gÀngens framfart. Hur det rimmar med att göra undervisningen för barn pÄ anstalt sÀmre och mindre anpassad till de behov som finns Àr svÄrt att fÄ ihop.
Att undervisning pÄ distans Àr mer flexibel, kan ge mer undervisningstid och undervisning i fler Àmnen Àr sant. Problemet Àr att det ocksÄ Àr en undervisningsmodell som stÀller betydligt högre krav pÄ den som deltar i den. Att barn som dömts för brott och redan ligger efter i skolan skulle klara det stÀller vi oss högst tveksamma till.
KriminalvÄrden gjorde tidigt klart att de inte kommer att ha möjlighet att bedriva en traditionell skolverksamhet. Det var dÀrför de efterfrÄgade en Àndring av skollagen sÄ att distansundervisning skulle bli möjlig. Denna tidiga flaggning frÄn KriminalvÄrden borde ha gett regeringen skÀl nog att tÀnka om vad gÀller placering av barn inom KriminalvÄrden. Det gÄr inte an att spara in pÄ det viktigaste i skolan: mötet mellan elev och lÀrare. Barn i samhÀllets vÄrd har rÀtt till god undervisning. Det Àr oetiskt och otaktiskt för oss som samhÀlle att spara in pÄ deras utbildning.
Debattartikeln Àr publicerad pÄ ETC.se hÀr, lÀnk [öppen för alla]: https://www.etc.se/debatt/regeringen-det-aer-saa-fel-att-aendra-skollagen