Budget 2022

Vår vision är ett samhällsbygge som är robust. Vi är inkluderande för alla medborgare oavsett HBTQI, funktionsvariation, ålder, ursprung, ekonomisk bakgrund eller religion. Alla ska ha handlingskraft och förutsättningar att leva goda liv i Örebro. Det gör oss starkare som samhälle och ökar gemenskapen. Alla individer ska ha möjlighet att utvecklas och utbilda sig i Örebro. Då krävs kompensatoriska åtgärder och satsningar på en bra skola var du än bor och vad dina vårdnadshavare än tjänar.

Motståndskraften och robustheten gäller även den fysiska miljön. Det kommer bli avgörande för hälsa och välmående att vi har klimatanpassat viktiga samhällsfunktioner. Extremväder som höga flöden, skyfall, stormar, värmeböljor med torka som följd kommer bli allt vanligare i takt med klimatförändringarna. Att säkra viktiga samhällsfunktioner som dricksvatten, avfallshantering och framkomlighet är viktigare än någonsin.

Klimatförändringarna är globala men utsläppen är lokala. Det betyder att vi behöver dra vårt strå till stacken när det gäller våra växthusgasutsläpp. Här är det viktigt med en målmedveten, sammanhållen och evidensbaserad resa för hela kommunen. Vi ska klara omställningen.

Läs budgeten i sin helhet här.

Nyheter på Budget 2022