Miljöpartiet de gröna Österåker miljöpris 2022!

Lions Club Österåker

Mattias Lafvas ordförande MP, Olle Lindblom Lions, Agneta Andersson president Lions, Margareta Rekola, Lions

Lions Club Österåker har vunnit Miljöpartiet de gröna Österåker miljöpris 2022!
”-En värdig vinnare av miljöpriset, Lions är ett härligt gäng som med sitt ideella arbete ger produkter ett nytt liv samtidigt som man hjälper människor som verkligen behöver det.”
Säger Mattias Lafvas ordförande i Miljöpartiet Österåker.

Lions Club får Miljöpartiets pris för en verksamhet som präglas av engagemang för återbruk, där Lions i 60 år bedrivit loppis i olika former. I detta ingår även att lappa och laga, tvätta och stryka vid behov, förutom själva försäljningen. Alla jobbar utan ersättning och överskottet (95 %) går till bistånd i kommunen, nationellt och internationellt.

Prisutdelning
Priset delades ut vid en ceremoni på Café Länsmansgården där medlemmar från Miljöpartiet och Lions medverkade. Matias Lafvas, ordförande i Miljöpartiet höll ett tal där han berättade varför just Lions Club valts ut för miljöpriset. Det långa engagemanget, 60 år, för återbruk vägde tungt i bedömningen. Diplom och blommor överräcktes och kaffe med diskussioner om Lions ihärdiga arbete på Stationsvägen 51.

Bakgrund:
Miljöpartiet Österåker la för 10 år sen fram en motion till kommunfullmäktige om att kommunen borde inrätta ett miljöpris. Den fick inte stöd, så sen dess delar MP Österåker själva ut ett miljöpris. Det kan handla om till exempel värdefulla insatser inom miljö- och naturvård, resurshushållning, kretsloppstänkande ️och ekologiskt hållbar utveckling.