Bromsat folkhälsoarbete i Skåne

Arbetet med att motverka ohälsan drabbas hårt när alliansstyret skär ner på det förebyggande folkhälsoarbetet. Det är en av konsekvenserna av den budget som Alliansen drivit igenom i regionala utvecklingsnämnden. Andra områden som drabbas när nämnden ska spara 28 miljoner kronor är satsningar på att stärka den skånska infrastrukturen och stödet till näringslivet och landsbygden.

En nyhet i år är att folkhälsoberedningen flyttas från regionstyrelsen till regionala utvecklingsnämnden. Samtidigt passar Alliansen på att skära bort nästan en femtedel av de pengar som tidigare gått till att få skåningarna att må bättre – från 28 miljoner till 23 miljoner.

– Alliansen brukar hävda att de tar ansvar för ekonomin. Men att skära ner på folkhälsoarbetet är både kortsiktigt och okunnigt. Den bästa och billigaste vården är trots allt den vård som inte behövs. Därför vill Miljöpartiet istället fördubbla pengarna till folkhälsoarbetet, säger Thomas Hansson, vice ordförande i folkhälsoberedningen och ledamot i regionala utvecklingsnämnden.

Enligt studier kan upp till en tredjedel av alla cancerfall förebyggas med bättre matvanor och fysisk aktivitet och hjärt- och kärlsjukdomar minska med 50 procent. Samtidigt vill var fjärde svensk ha hjälp av hälso- och sjukvården för att ändra sina matvanor och nästan var tredje dagligrökare hjälp för att sluta röka.

Bland folkhälsosatsningarna som nu försvinner finns bland annat arbetet med att förbättra bemötandet av hbtq-personer i vården, för att etablera fler familjecentraler och för att motverka spelberoende. Också de 3,3 miljoner som tidigare gått till sociala investeringar stryks helt.

– Ofta är det barn och unga som tjänat mest på de sociala investeringar som Region Skåne gett bidrag till. Det är olyckligt att Alliansen inte tycker det är värt att satsa på samarbetet med civilsamhället, som gör enorma insatser för att få skåningarna att må bättre, säger Thomas Hansson.

Andra områden som drabbas hårt av Alliansens nedskärningar är arbetet med att stärka den skånska infrastrukturen och stödet till det näringslivet och landsbygden. Satsningar för att stärka företagens konkurrenskraft minskar från 11,1 miljoner till 7,2 miljoner, stödet till företagsutveckling och nya innovationer från 49,9 miljoner till 43,4 miljoner och landsbygdsutveckling från 3,5 miljoner till 1,9 miljoner. Sammanlagt måste nämnden spara 28 miljoner kronor.

– Tidigare har de borgerliga partierna slaktat Skånes kulturbudget och nu är det den regionala utvecklingens tur. Mer än tio procent av nämndens budget försvinner och därmed riskerar Alliansen att rasera flera års arbete för att skapa ett Skåne som är bättre rustat inför framtiden, säger Thomas Hansson, Miljöpartiets ledamot i regionala utvecklingsnämnden.