Från talarstolen: Anders Åkessons tal med anledning av Region Skånes årsredovisning 2015

”Under året har vi fattat historiskt stora beslut om investeringar i sjukhusområdena. Detta är nödvändiga investeringar för att möta framtidens krav på en modern sjukvård. Men det är också en investering för att öka attraktionskraften för Region Skåne som arbetsgivare”.
Det är en av Anders Åkessons kommenterar till Region Skånes årsredovisning. Läs hela hans tal på regionfullmäktiges sammanträde den 26 april 2016.

Välfärden och sjukvården är vårt gemensamma ansvar. Alla förväntas vara med och dela finansieringen och ansvaret för denna. Det är det krav vi tycker är självklart att ställa på medborgarna. Det är också ett ansvar som vi gemensamt måste axla inom Region Skånes politiska system. Det är också ett krav som medborgarna har rätt att ställa på oss.

Vi kan presentera ett positivt resultat på 32 miljoner. Detta möjliggjordes av kostnadsutvecklingen som pressades i slutet av året.

Men på lång sikt är siffrorna bekymrande.  Detta trots att vi drog i handbromsen med ett reformstopp. Men de bakomliggande problemet ligger längre tillbaka än så. De senaste fem åren så har fyra av dem inte nått upp till överskottsmålen. Revisionens kritik skall inte tas lättvindigt.

Vi har nu ett återställningskrav på en miljard kronor vid ingången på 2016. Detta är något som man ska ha med sig. Det är något jag liksom alla andra här i församlingen ansvarar för men av debatten att döma verkar vissa delar av denna församling drabbats av minnesförlust. Denna situation är inte något som tillkommit över en natt. Utan den framtvingade skattehöjningen förra mandatperioden så hade läget varit svårare, men det är måhända lite knöligt att erkänna. Risken är ju att faktiskt erkänna att vården framåt kommer kräva mer resurser och ett fast handslag

Kostnaden för sjukvården i Skåne är under genomsnittet i landet samtidigt som vi har bland den lägsta skattesatsen i landet. Nettokostnadsutvecklingen har samtidigt ökat och det kan tyda på ett uppdämt behov på välfärdssektorn som nu gör sig påmint. Om vi samtidigt tänker på att vi har den i sämsta soliditeten – så inser vi alla att läget inte är önskvärt.

Under året har vi nåtts av nya rapporter om missförhållanden inom psykiatrin. En genomlysning för att komma till rätta med de problem som uppenbarats har kommit igång och det finns nu ett aktivt arbete med att öka kvaliteten i vården. Det är viktigt att öppenhet och samverkan med personal och brukarorganisationer kännetecknar denna process. Patientsäkerheten måste stå i centrum.

Antalet samordnade individuella planer inom psykiatrin har ökat svagt men behöver öka i framtiden. Detta är en bra metod för att få till en sammanhållen vård för en grupp patienter som är i särskilt behov långsiktiga förutsättningar och planer för sitt tillfrisknande.

Arbetet med att revidera den strategiska planen för psykiatrin fortsätter. Ett av de viktigaste målen är att skapa en likvärdig vård i hela Skåne. Särskilt inom områden när det gäller psykossjukdomar och självskadebeteende har detta arbete gått framåt. Målet om att minska de som har somatiska sjukdomarna som finns överrepresenterade hos de med psykisk sjukdom är särskilt viktigt. Därför är det också glädjande att antalet hälsoundersökningar har ökat på detta område.

Andelen privat vård inom psykiatrin ökade med 12 procent. En stor del av detta kan tillskrivas reformen med vårdvalet för läkemedelsassisterad rehabilitering vid opiatberoende (LARO). Vi har nu med detta visat att reformen prickade in ett verkligt och uppdämt behov hos en grupp patienter som traditionellt inte får möjlighet att utöva sin patientmakt via ett vårdval. Detta är något som vi kan vara stolta över här i Skåne och det befäster också bilden av denna del av landet som radikalt och framåtsträvande när det gäller missbruksvård.

Tilliten till den skånska vården bland medborgarna ligger stabilt på samma nivå men lite under riksgenomsnittet. Därför är det särskilt viktigt att tillgängligheten till vården blir bättre. Särskilda tillgänglighetsatsningar har gjorts men också vårdguidens e-tjänster är en viktig kugge i detta. Vid slutet av förra året hade 27 procent av skåningarna ett konto på vårdguiden och antalet inloggningar var närmare 1,3 miljoner – en ökning med 77 procent. Tjänsten där man kan läsa sin egen journal har fått 52 000 nya användare. Sakta men säkert blir e-tjänster en naturlig del i kontakten med sjukvården för skåningarna – och i detta finns en enorm potential för både patienter och personal.

Det är också glädjande att telefontillgängligheten till de skånska vårdcentralerna har visat på en tydlig förbättring under året. Kanhända är det så att den extra ersättning som utgår vid svar inom 15 minuter har medverkat till detta resultat. Primärvården måste fortsätta stärkas.

Under året har vi fattat historiskt stora beslut om investeringar i sjukhusområdena. Detta är nödvändiga investeringar för att möta framtidens krav på en modern sjukvård. Men det är också en investering för att öka attraktionskraften för Region Skåne som arbetsgivare. Traumacentrum kommer att finnas i både traumacenter i både Lund och i Malmö med dygnetruntverksamheter. I Helsingborg påbörjades bygget av en ny vårdbyggnad,

Framtiden kräver också att vi kommer till rätta med överbeläggningarna som under året ökade.

Det pågår dagligen och stundligen både stora och små saker som sakta men säkert för den skånska vården framåt. Och i just detta ligger också möjligheten framåt. Genom att vi skapar möjlighet för all personal att verkligen kunna göra sitt jobb finns också svaret till en bättre vård och kollektivtrafik i Skåne.

Men jag vill också påminna om allt det gott som görs av en engagerad personal – oavsett om de arbetar i den egna verksamheten eller om de arbetar i den upphandlade delen. Och jag vill därför avsluta med att framföra ett tack till alla. Ingen nämnd och ingen glömd.