Gör det enklare att nå naturen – satsa på naturbussar

Det behöver bli lättare att ta sig med buss till skånska naturområden. Därför föreslår Miljöpartiet att Skånetrafiken får i uppdrag att ta fram en satsning på naturbussar.

Allt fler söker sig ut i naturen. Naturturismen har vuxit kraftigt de senaste åren, samtidigt som forskning från bland annat SLU visar att naturen har positiva effekter på såväl det psykiska måendet som det fysiska.

Men för att komma ut i naturen måste det finnas goda förbindelser. Idag kräver många naturområden i Skåne att besökaren har tillgång till bil för att enkelt kunna ta sig dit. Det vill Miljöpartiet ändra på.

– Vi vill att Skånetrafiken utvecklar ett helt nytt koncept med naturbussar. Det handlar dels om att ta fram nya busslinjer eller förlänga befintliga linjer med nya hållplatser, men minst lika viktigt är det att förbättra informationen. Det ska vara lätt att ta sig till skånska naturområden och Skånetrafiken måste bli bättre på att marknadsföra de möjligheter som finns, säger Kami Petersen, ledamot i kollektivtrafiknämnden i Region Skåne för Miljöpartiet.

I en motion som Miljöpartiet lämnat in till regionfullmäktige föreslås att Skånetrafiken får i uppdrag att tillsammans med Stiftelsen Skånska landskap utreda vilka naturområden som kan göras tillgängliga med naturbussar. Miljöpartiet vill också att informationen förbättras och samlas på ett ställe, så att det blir lätt för den som vill nå naturen att hitta vilka möjligheter som finns.

– Ut i naturen! Njut av det skånska landskapet! Allt fler vill uppleva den skånska naturen och då måste Region Skåne så klart möta det intresset. Skånska landskapet arbetar redan för att ge fler människor möjligheten att uppleva naturen och det här ligger helt i linje med de ambitionerna, säger Thomas Rödin Hulth, ledamot för Miljöpartiet i Stiftelsen Skånska landskap.

Många gånger krävs det inte särskilt stora insatser av Skånetrafiken för att öka tillgängligheten till skånska naturområden. Det kan till exempel handla om en ny hållplats eller att förlänga redan befintliga linjer med ytterligare hållplatser.

– Skåne har ett så otroligt varierat landskap och det märks inte minst i Stiftelsen Skånska landskaps naturområden. Från den trolska granskogen i Vedema norr om Hässleholm till strandängarna i Järavallen och sjöarna i Snogeholm. Tänk vad fantastiskt det vore om små förändringar i bussutbudet kan leda till att fler människor får upptäcka de här naturområdena, säger Thomas Rödin Hulth.

– Det finns gott om forskning som visar att naturen har positiva effekter på både kropp och själ. Därför behöver det bli lättare för människor att upptäcka och komma ut i den skånska naturen. Region Skåne är huvudman både för kollektivtrafik, hälso- och sjukvård och flera naturområden i Skåne och därmed binder en satsning på naturbussar ihop olika delar av regionens verksamheter. En sådan här satsning vore bra inte minst för folkhälsan.Kan det köra bussar till köpcentrum utanför stan kan det köra naturbussar till skogen, säger Kami Petersen.

Läs hela vår motion här.