Kalldusch från regeringen – avslutar arbetat med fyra spår genom Skåne

Den borgerliga regeringen avslutar arbetet med fyra spår genom Skåne

Regeringen avslutar med omedelbar verkan arbetet med att bygga nya järnvägspår mellan Lund och Hässleholm. Den kallduschen för alla skåningar presenterade regeringenspartierna M, KD och L idag. ”Vilken julklapp till alla skåningar. Det är redan fullt på spåren och tågen, och då bestämmer regeringen att planeringen för nya spår ska upphöra”, kommenterar Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Enligt regeringsbeslutet ska Trafikverket med omedelbar verkan avsluta det pågående arbetet med nya stambanor mellan Lund och Hässleholm. Det innebär att arbetet med att stärka den skånska järnvägen kastas i papperskorgen, med stora följder för skånska pendlare och tågresenärer som följd.

– När man tror att den borgerliga regeringen redan har hittat på alla galenheter som går att uppbringa så överträffar de sig själva igen. Dagen innan julafton stoppar och avslutar de med omedelbar verkan planeringen för nya spår mellan Lund och Hässleholm. Det är ett fullständigt obegripligt beslut, säger Mätta Ivarsson, gruppledare för Miljöpartiet i Region Skåne.

Sträckan mellan Lund och Hässleholm är redan idag en av de mest överbelastade i Sverige. Trycket är så stort att det inte går att lägga in fler avgångar och redan idag kör fler tåg än vad som är optimalt på sträckan, vilket leder till en hög känslighet för störningar. Går något fel fortplantas störningen och mängder med tåg blir sena.

– Nu skriver regeringen att de ska hitta andra åtgärder än nya spår. Det är alltså helt fullt på spåren och på tågen. Då räcker det inte med mindre åtgärder här och där, det behövs fyra spår genom Skåne och det är bråttom. Om några år öppnar Fehmarntunneln mellan Danmark och Tyskland. Men istället för att ta till vara på de möjligheter tunneln skapar gör den svenska regeringen bort sig totalt, säger Mätta Ivarsson.

– Regeringens beslut är en kalldusch för alla skånska pendlare och tågresenärer. Många är vana vid förseningar och inställda avgångar, vilket beror på att det redan är fullt på spåren. Nu kommer problemen bli än värre. Dessutom skadar regeringens beslut Skånes konkurrenskraft, försvårar för arbetspendlingen och minskar möjligheten att nå klimatmålen. Det är ett direkt kontraproduktivt beslut, säger Mätta Ivarsson.