Satsningar på klimatsmart kollektivtrafik kräver höjda taxor

Satsningar på klimatsmart kollektivtrafik kräver höjda taxor

För att finansiera en utökad kollektivtrafik med Skånetrafiken krävs såväl ökade medel via skatten som höjda taxor.
Nicklas Ljungström (MP), första vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd, förklarar varför.


Region Skåne står i startgroparna för en utökad kollektivtrafik. Den innebär landsbygdsutveckling, minskade växthusgaser och större möjligheter att ta sig runt i Skåne och över sundet. Satsningarna handlar till exempel om:
Öresundståg Helsingborg – Halmstad (fler avgångar kvällstid)
Öresundståg Öresundsbron (Utökad 10min trafik, förlängd rusningstrafik)
Pågatåg Trelleborgsbanan (Ny trafik)
Pågatåg Ängelholm – Förslöv/Halmstad
Regionbuss Malmö – Lund – Hörby – Kristianstad
Regionbuss Ängelholm – Bjärehalvön – Båstad

För att kunna finansiera den typen av satsningar krävs en fullgod finansiering – därför läggs förslag om höjda taxor i kombination med att 45 miljoner tillförs via skatten.  

Kunde finansieringen säkrats på annat sätt?
Ett alternativ är att pengarna skulle tagits från en ansträngd sjukvård. Det är inget bra förslag, minskade resurser till vården hade fått kännbara konsekvenser för många skåningar. Sjukvården behöver snarare mer resurser.
En annan lösning är höjda skatter. Det hade varit en gångbar lösning, men dessvärre finns det inte tillräckligt stöd för höjda skatter i regionfullmäktige. Miljöpartiet har drivit linjen om en skattehöjning på 30 öre, motsvarande cirka 53 kr på 25000 kr månadslön.
Att inte bygga ut kollektivtrafiken, och till och med avveckla viss kollektivtrafik, skulle vara det återstående alternativet – vilket jag som miljöpartist ser som helt uteslutet. Skåningarna blir allt fler och det är en växande andel som väljer kollektivtrafik framför bilen. Att inte bygga ut kollektivtrafiken hade varit ett alltför hårt slag mot arbetspendlingen, Öresundsintegrationen, tillgängligheten och framförallt klimatet.

Som miljöpartist är det viktigt att kollektivtrafiken är tillgänglig, håller hög kvalitet och erbjuds till rimliga priser. Vi vet att något högre taxor spelar mindre roll för antalet resenärer än vad försämrad kvalité gör. För mig går engagemanget för kollektivtrafiken hand i hand med engagemanget för klimatet och där vet vi alla att bilismen är ett stort hot.
Vi måste fokusera på hur vi får fler att lämna bilnycklarna hemma och istället se Jojo-kortet som det självklara alternativet. Detta kan låta som en självklarhet. Men politiker har i regionfullmäktige bett oss ”sluta fokusera på bilisterna, de är de minst intressanta i sammanhanget”. Det går stick i stäv med otvetydiga signaler från forskning, miljöorganisationer och gröna aktivister som alla kräver att politikerna tar krafttag för att minska bilismen.

Att se kollektivtrafiken som vägen till ett hållbart samhälle är centralt för mig som företrädare för den gröna rörelsens parlamentariska gren. Därför lägger vi förslag för satsningar på klimatsmart kollektivtrafik – som kommer att öka antalet resenärer och som är finansierad till sista kronan.

/Nicklas Ljungström (MP), första vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd

Relaterade nyheter

Skåne, 1 februari 2023

Idag chockhöjs Skånetrafikens biljettpriser

Skåne, 11 januari 2023

Skånetrafikens biljettpriser chockhöjs av borgerliga styret

Skåne, 7 april 2022

Underlätta för cyklister i kollektivtrafiken

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter