Fler resenärer och kraftigt minskad bränsleförbrukning – nu blir den anropsstyrda SL-bussen permanent
På Mörkö utanför Södertälje går SL-trafiken inte längre med fast tidtabell. I stället kan boende själva bestämma när och var bussen hämtar dem. Detta dynamiska upplägg har körts på prov sedan 2023, och efter en utvärdering har SL nu beslutat att permanenta “Mörkötrafiken”.
Jämfört med den linjebuss som tidigare kört i områden så har antalet resor ökat med 9 procent. I en enkätundersökning uppgav nästan 70 procent av de svarande i området att det dynamiska upplägget fungerade bättre än den fasta tidtabellen. Tack vare färre tomkörningar och en mindre buss har dessutom bränsleförbrukningen minskat – med hela 94 procent!
– Med ett dynamiskt upplägg slipper SL köra runt stora, tomma bussar, samtidigt som resenärerna slipper förhålla sig till en rigid tidtabell. Det är bättre för miljön, bättre för ekonomin och bättre för de som bor här, säger Jakop Dalunde (MP) trafikregionråd.
– Södertälje är en kommun i Stockholms län med stor landsbygd, och det är viktigt att utveckla kollektivtrafiken på ett sätt så den når våra invånare, säger Hanna Klingborg, gruppledare för Miljöpartiet Södertälje.
– Som boende på Mörkö och ordförande i kommundelsnämnden är jag både lättad och glad över att Mörköbussen blir permanent. Sedan start har Mörköbussen utökat möjligheterna till kollektivt resande, särskilt för södra Mörkö och Tullgarnsomådet, som aldrig tidigare haft kollektivtrafik, säger Mats Pertoft (MP) ordförande för Hölö/Mörkö kommundelsnämnd.
Samtidigt som Mörkötrafiken blir en permanent del av SL:s utbud, så utökas det dynamiska upplägget till fler delar av länet. Först ut är Åkersberga och buss 968, som börjar köra dynamiskt under våren 2026.
– Kollektivtrafiken behöver fungera även utanför de stora tätorterna om vi ska nå våra klimatmål och bygga ett mer sammanhållet samhälle. Dynamisk trafik är ett sätt att göra det möjligt, säger Jakop Dalunde (MP) trafikregionråd.
Utvärderingen
Mörkötrafiken sker inom ramen för ett samarbete mellan SL, Södertälje kommun och trafikoperatören Nobina. Tidigare rullade en fullstor buss, linje 785 i området. I utvärderingen har SL jämfört resande, körsträcka och bränsleförbrukning för den gamla linjebussen och den nya dynamiska trafiken. Den gamla bussen körde cirka 230 000 kilometer per år, ofta med få passagerare. I dag kör bussen en fjärdedel så långt, 59 000 kilometer per år, men har ändå 9 procent fler resenärer. Skillnaden märks också i klimatavtrycket. Den gamla bussen drog i snitt 23 liter bränsle per resenär. Nu är motsvarande siffra 1,4 liter.
Så funkar Mörkötrafiken
Resa bokas antingen i en app eller via SL:s kundtjänst. Bussen kan bokas valfri tid under särskilda tider, både vardagar och helger.
Vardagar: 06.00–10.00 och 12.00–20.00
Helger: 08.30–12.00 och 14.00–17.30

Mats Pertoft (MP) ordförande för Hölö/Mörkö kommundelsnämnd, Hanna Klingborg, gruppledare för Miljöpartiet Södertälje och Jakop Dalunde (MP) trafikregionråd i Region Stockholm