Grönblå opposition: ”Norrenergi ska sluta sälja utsläppsrätter”

Sundbybergs energibolag ska inte längre bidra till utsläpp i andra delar av Europa. Beslutet är en framgång för stadens grönblå opposition.

Onsdag 6 november fattade Sundbybergs kommunfullmäktige beslut om ekonomin för år 2020. Budgetförslaget från Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna fick som väntat majoritet med stöd av Vänsterpartiet. Moderaterna, Miljöpartiet och Kristdemokraterna lyckades dock driva igenom ett tillägg.

– Sundbyberg ska verka för att stoppa Norrenergis försäljning av utsläppsrätter. Vi vill att våra kommunala bolag ska vara klimatförebilder, säger Anton Fendert (MP), oppositionsråd.

Norrenergi är Solna och Sundbybergs gemensamma energibolag. Alla energiproducenter i EU tilldelas varje år särskilda rättigheter för att släppa ut koldioxid. Norrenergis produktion är emellertid nästan helt förnybar. Det betyder att bolaget kan sälja vidare sina utsläppsrätter och låta något annat företag släppa ut koldioxiden.

– Klimateffekten av Norrenergis förnybara produktion försvinner om utsläppen bara sker någon annanstans. Därför har den grönblå oppositionen fått med sig en majoritet i Sundbyberg för att lägga ner försäljningen av utsläppsrätter, säger Anton Fendert (MP).

Förändringen skulle innebära en utsläppsminskning på över 50 000 ton koldioxid. Först måste Sundbyberg emellertid få med sig sin ägarpartner, Solna kommun. Anton Fendert (MP) är optimistisk inför sådana samtal.

– Solna styrs idag av en grönblå majoritet med höga ambitioner. Jag är övertygad om att de vill visa klimatledarskap, förklarar han.

Trots framgången med utsläppsrätterna är han långt ifrån nöjd med resultatet av budgetomröstningen i Sundbyberg. Den grönblå oppositionen presenterade totalt 95 konkreta reformer. Förslaget om utsläppsrätter var det enda som vann gehör hos de styrande partierna.

– S, C, L och V stoppade bland annat en ny t-banelinje, en solcellsboom på stadens tak, fler nya trähus, mer ekomat och färre engångsprodukter i plast. Sammantaget är det inget annat en ett riktigt klimatsvek, avslutar Anton Fendert (MP).