Miljöpartiet överlägset störst i skolvalet

Mer än var fjärde elev i Sundbyberg skulle rösta grönt i EU-valet. Miljöpartiet blev överlägset största parti i skolvalet.

Valet till Europaparlamentet blev en lokal framgång för Miljöpartiet de gröna. Med 15,4 procent av rösterna blev Sundbyberg den tredje starkaste MP-kommunen i Stockholms län. Jämfört med riksdagsvalet i september hade ytterligare 1000 Sundbybergsbor bestämt sig för att rösta grönt.

Starkast stöd verkar partiet emellertid ha bland de som ännu är för unga för att rösta i allmänna val. Resultatet av EU-skolvalet visar nämligen att hela 27,7 procent av stadens högstadieelever skulle lägga sin röst på de gröna. I ingen annan Stockholmskommun fick Miljöpartiet lika imponerande siffror.

Faktum är att Miljöpartiet i Sundbyberg nästan blev dubbelt så stort som det näst största partiet Socialdemokraterna, som landade på 14,1 procent av rösterna. Tredjeplatsen i skolvalet gick till Moderaterna, som samlade 10,8 procent av rösterna.

Det betyder att Miljöpartiet på egen hand lockade fler unga väljare än Socialdemokraterna och Moderaterna tillsammans.

Skolvalet arrangeras av Sveriges Elevkårer, Sveriges Elevråd, Europeiska Ungdomsparlamentet Sverige och Ung Media Sverige på uppdrag av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). Valmyndigheten och skolverket är samverkande myndigheter.