Sundbyberg klättrar i miljöranking

Tidningen Aktuell Hållbarhet har publicerat sin årliga miljöranking av Sveriges kommuner. Sundbyberg hamnar på plats 48 av 290 kommuner. Det betyder att staden har klättrat betydligt, från plats 100 i förra årets ranking.

Aktuell Hållbarhets ranking baseras i första hand på uppgifter från 2018, när Sundbyberg styrdes av en grönblå majoritet. Miljöpartiets gruppledare Anton Fendert är glad över resultatet.

– Miljöpartiet har kämpat för att Sundbyberg ska bli ett miljö- och klimatföredöme. Det här är ett kvitto på att vårt hårda arbete har haft effekt, konstaterar han.

Sundbybergs kommun skiljer bland annat ut sig genom ambitiösa miljökrav vid byggnation. Sedan förra rankingen har staden även börjat jobba på en kommunal energiplan.

– Sundbybergs byggnader ska vara hälsosamma och miljövänliga. Vi har drivit på för att staden ska bygga både giftfritt och energisnålt. Nästa steg är att bygga ännu mer i trä, som är det överlägset mest hållbara materialet, säger Anton Fendert.

Ytterligare en faktor som höjer Sundbybergs poäng är att staden har inlett ett arbete med koldioxidbudgetering, som är en metod för att nå Parisavtalets mål.

Det beslutet fattades så sent som i december, på förslag från Miljöpartiet, Moderaterna och Kristdemokraterna. Vid det här laget hade Sundbyberg fått ett nytt minoritetsstyre bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna. Det S-ledda styret försökte stoppa förslaget om koldioxbudgetering, men förlorade omröstningen.

– Det är beklagligt att Sundbybergs nya styre verkar vilja bromsa kommunens miljö- och klimatarbete. Trots att Miljöpartiet sitter i opposition tar vi ledartröjan i den gröna omställningen av staden, menar Anton Fendert.

Tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna har Miljöpartiet satt som mål att Sundbyberg innan mandatperiodens slut ska ha nått topp 10 i rankingen av miljöbästa kommun. Det är en placering som Stockholmskommunerna Nacka och Sigtuna redan når upp till idag.

– Sundbyberg har ett gediget arbete framför sig om vi ska kunna nå upp till de nationella och internationella klimatmålen. Den här mandatperioden blir helt avgörande. Miljöpartiet lovar att prioritera klimatutmaningen, avslutar Anton Fendert.