Sundbyberg miljömärker sina sparpengar

Sundbybergs kommun får inte längre placera sina sparpengar i företag som smutsar ner klimatet. Beslutet är en seger för den grönblå oppositionen.

Fenomenet kallas för att divestera – att plocka bort sina pengar från investeringar som inte känns etiskt försvarbara. Flera svenska städer och universitet väljer idag bort sparande som gynnar fossila industrier. Nu ska Sundbybergs kommun gå samma väg.

– Invånarna i Sundbyberg ska kunna veta att deras skattepengar inte investeras i oljeföretag i någon annan del av världen. Alla beslut i kommunens regi ska ta hänsyn till klimatutmaningen, säger Anton Fendert (MP), oppositionsråd.

Redan i slutet av år 2018 föreslog Moderaterna, Miljöpartiet och Kristdemokraterna att stadens sparpengar skulle miljömärkas. Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna röstade nej, men förslaget vann gehör i kommunfullmäktige. I början av februari 2020 meddelade det S-ledda styret att staden ska uppdatera sin policy för sparande.

– Det är bra att stadens smutsiga investeringar äntligen kan bytas ut. Samtidigt är det allvarligt att minoritetsstyret dröjde över ett år med att skrida till verket. Klimatet kan inte vänta på Peter Schilling, säger Anton Fendert (MP).

Moderaterna, Miljöpartiet och Kristdemokraterna har tidigare drivit igenom att Sundbyberg ska ha noll nettoutsläpp senast år 2030. Ändå menar oppositionen att miljö- och klimatarbetet i staden snarare har bromsat in.

– Allt konkret som händer på miljö- och klimatområdet är förslag som vi grönblå har tvingat igenom. Nu måste S–C–L-styret antingen själva börja leverera – eller lämna över rodret till någon annan, avslutar Anton Fendert (MP).