Sundbyberg missar våldsförebyggande pengar

Nio kommuner i Stockholms län har fått pengar för att förebygga våld. Det S-ledda styret i Sundbyberg tackade däremot nej. Nu riktas skarp kritik från den grönblå oppositionen.

Sundbyberg är en av de kommuner i länet som har flest anmälda våldsbrott per invånare. Generellt sett är unga män överrepresenterade i sådana brottsfall, både som förövare och offer. Miljöpartiet i Sundbyberg menar att könsroller är en del av problemet.

– Studier visar att killar med stereotypa uppfattningar om manlighet oftare har ett våldsamt beteende. Arbetet mot skadliga normer måste påbörjas i tidig ålder, säger Anton Fendert (MP), oppositionsråd.

I slutet av 2018 föreslog Moderaterna, Miljöpartiet, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet att Sundbyberg skulle börja jobba våldsförebyggande i skolan, med hjälp av en metod som kallas Mentors in Violence Prevention. Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna röstade nej, men blev överkörda av de grönblå och Vänsterpartiet.

– Det förvånar mig att den styrande minoriteten inte ser allvaret i problematiken med dessa normer och handlingar. Samtidigt är det betryggande att en bred majoritet vill att staden ska jobba våldsförebyggande, säger Anton Fendert (MP).

Tanken hos den grönblå koalitionen var att staden skulle vända sig till Sveriges kommuner och regioner (SKR), som planerade att fördela pengar till skolor som ville prova just Mentors in Violence Prevention. Men i december 2019 kom det fram att Sundbybergs S-ledda styre inte har sökt några pengar.

– Det här är ett svek mot både brottsoffer och unga på glid. Det sticker i ögonen att styret hellre går emot den politiska majoriteten i fullmäktige än tar krafttag mot våldet bland unga, säger Anton Fendert (MP).

Totalt kommer 49 kommuner i 16 län att få pengar för våldsförebyggande insatser i skolan. I Stockholms län har bidrag beviljats för Lidingö, Norrtälje, Nykvarn, Sigtuna, Sollentuna, Stockholm, Södertälje, Upplands Väsby och Värmdö kommun.