Väsbyskolan får tillagningskök

Nu ska man kunna tillaga mat på plats i fler kommunala kök. Väsbyskolan och ett äldreboende ska bli först på plats. Ytterligare ett av Miljöpartiets vallöften är på väg att förverkligas.

Mat som lagas på plats i skolor, förskolor och äldreboenden har stora fördelar jämfört med mat som tillagas i storkök, transporteras och hålls varm, tills den ska serveras. Matkvaliten blir ofta högre, eleverna orkar mer på eftermiddagarna och matsvinnet kan minska radikalt med eget kök. Om vi slänger mindre kan vi använda pengarna till bättre råvaror.

Miljöpartiet föreslog inför 2014 års val att minst två befintliga kommunala kök ska byggas om till tillagningskök under mandatperioden 2015-2018 https://www.mp.se/upplands-vasby/just-nu/lat-fler-ata-lokalt-lagad-mat . (Nybyggda kök ska redan från början byggas som tillagningskök.)

Vilka kök som ska byggas om har nu utretts genom en inventering av samtliga kommunala kök. Kommunstyrelsen beslöt 28 november att Väsbyskolan ska vara först ut med ett tillagningskök. I bästa fall redan till hösten 2017, annars under 2018. Dessutom ska man bestämma var ett tillagningskök för äldreomsorgen kan byggas . Utredningsarbetet ska gå vidare så att även andra kök så småningom kan byggas om till tillagningskök.